[elektro-etc] Hifi

Kovács József kj at faldeko.hu
Fri Dec 24 23:38:30 CET 2010


> Az 1958-as Stan Getz cedemen is igy van. Tobbek kozott ez is a 
> hifistak egyik etalon cedeje.
> (Mielott meg valaki lefujolna: a felvetel 1958-as, nem a cede.)
>
> Karoly


Ezen gondolkozom fél napja...

..hogy nüanszokon ölik itt egyesek egymást, miközben
egy 1958-as szintű studió tekknika a referencia ?!
Ugyanmár...kérem...

Mivel jómagam 7 évig foglalkoztam felvétel készítéssel
a rádió 8-as stúdióból kikerült technikával, azzal
ami  ez EMI+JBL cucc előtt volt bennt...
(stúdió magnó, profi párba válagatott kondi mikrofonok)
és olyan hangmérnők felügyelete alatt aki a 8-asban évekig dolgozott
(Karthago, Katona Klári LGT lemezek pl.) és ezzel csináltunk olyan
remek jazz-jamboree felvételeket az egyetemi klubban, amit később
elkért az előadó a saját lemezéhez (ablakos lakatos, babosgyula)
Mert egyszerűen tökéletes volt...

Így azt merem mondani, hogy ez kábel, meg hasonló dolog humbug.

Bármilyen technikából aminek KÜLÖN-KÜLÖN minden
darabja TÖKÉLETES lehet összarakin egy SZAR!!! cuccot.
...és valóban ellehet kúrni egy szarul kontaktoló, vagy rosszul
illeszetett, neten lebegő potenciálú  kábellel is.
Akár még annyira is, hogy  a zasszony beszól, hogy ez jó szar lett...

Viszont a JÓ felvételhez/hallgatáshoz sem kell űrtechnika!!

A mini stúdióban a mai napig egy kicsit rendberakott Orion végfok
és egy enyhén merevített meg plusz tömetű orion HS hangfal az
a referencia ami alapján eldől t pl. a Katona Klári lemez
(amin a gömbölyűs dal van) végleges hangzása.....
A 8-asban a csúcs tekknikán és JBL monitorokon
hallgatva valami nem tetszett  a hangmérnőknek
Kihozta a studióba és akkor már tudta mi..
A bass reflexes JBL-ek mélyei voltak azok..

No, a lényeg amit kiakarok hozni mindebből, hogy
a sem a jó felvétel nem kíván extrém technikát, sem
a jó hallgató rendszer....hanem ÖSSZEHANGOLTAT!!!

Az összehangolást pedig ellehet szúrni
leginkább a nem megfelelő fázis menettel
aztán pedig a szar táppal, ami nem elég stabil és
nem elég rugalmas a dinamikához szüksége áramhoz

Kábellel is...akkor ha a fentieket okozza!
akár L akár R akár C okból....

De, hogy a kellően vastag, nem kontaktos kábel
ami nem visz  be a jelre érdemben ható L és C
mellék hatást, nem sok vizet zavar az itt tárgyalt
irány, meg oxid, meg tudosén myile szinten
  abban biztos vagyok...ennél jópár nagyságrenddel
többet tud zavarni az RLC mérővel kimérhető
eltérés is akár fülre akár végig mérve a cuccot
egy normálisabb rózsaszín zaj generátorral...
(amit a mikronokkal pl. ~ félévente megtettünk
és membránok hangolásával korrigáltuk a
freki menet elmászását)

Szóval én jókat szoktam derülni
amikor a white fülüek olyasmire
kezdik fogni a (valóban létező) eltérést
ami kellően ezoteorikusnak tűnik, miközben
az eltérés 99.99%-a kellő (nem túl vészes) áramköri
technikával kezelhető és mérhető...

Be is baszna, ha egy stúdió hangzása esetleges lenne
és nem lehetne már ELŐRE tervezni az adott felvétel
hangzását, majd fűl alapján ha kell korrigálni a BEÁLLÍTÁST
Nem ám szanaszét kísérletezni órákig...ezotorikusan

A mikrofon technika se 1000%-os konverzió...
De a hangszóró oldalon olyan kurva szar a tekknika,
hogy igazából a High Fidelity mint elvárás maga is átverés...

Valójában a rendszer "jósága", attól függ, hogy
hangszóró szarságát menynire sikerül a többi, korábbi
cuccal PONT kikompenzálni egy kicsit frekiben-fázisban
úgy, hogy a dinamika is hellyel-közzel működjön.

Jómagam, nem hiszek a makrószintű (jól mérhető, ha akarjuk)
hatásokkal szemben a több nagyságrenddel kisebb hatások
"jól hallható"-ságának fontosságában...

Elfogadom,  hogy  HA  egy ADOTT rendszerben,
pl csak az interconnect kábel változik  olyanra ami
észrevetően másként szól bele a hang menetbe, az hallható lesz.

De ez nem első sorban az olyasmin múlik, hogy
ezüst vagy réz, és merer van a száliránya.

Ez csak Marketing a pénz kiszedésre a zsebből...

A 3 méteres 2 milliós ezüst kábel, némi válogatással
lazán helyettesíthető lesz egy kicsi vastagabb 200 Ft-os
rézzel is, ha sikerül azonos RLC hatást találni...
...sőt lehet hogy jobb lesz egy 50 Ft-os UTP kábel
ha éppen JÓL nyúl bele a hangmenetbe és jó helyen
kompenzálja a legszarabb rész a hangszóró anomáliáit

Ezen  a téren valóban varászlat a dolog!
...és egy adott fix rendszere igaz is lesz.
De ha ugyan ebben a cuccban 3 méter helyett
5 méter lesz ugyanabból a kábelből máris lehet,
hogy szar lesz a hangzás...a másikhoz képest

Igen, a fül egy kurva érzékeny fázis mérő...
Ami a fázist birizgálja az hallható is lesz.

Csak vannak akik ebből milliós bizniszt tudnak
csinálni mágival homályosítva el a vevő agyát.

Elhitetve vele, hogy a kis különbség CSAKIS
a milliós hangfallal, kábellel stb-vel mutatható ki.

Pedig nem!
Más körülmények között az is szólhat rosszul
és az olcsóbb cuccból is rakható össze olyan
ami jobban szól a10 milliósnál is....

Hozzá nem értők számára ez szerencse kérdése elsősorban
Hozzáértők számára, pedig válogatásé-mérésé-hallgatásé...

KJ



More information about the Elektro-etc mailing list