[elektro-etc] auto inditas
(G)feri
elektroslista at freemail.hu
Sat Dec 18 20:16:44 CET 2010
Ellen?példa:
Az első magyarországon árusított zsiguli eresztés. Igaz, ebben még
sok az eredeti fiat alkatrész. Majdnem 20 évig használtuk. Ha jól emlékszem
1971 végi kiadás. Szelepvezérléssel amúgy semmi gond, kb. 200 000 km-nél komplett
vezérműtengely és himbák cseréje, mert már egy trabant is elé vágott
induláskor, olyan kopott volt a vezérműtengely. 160 000 km. körűl szelepszárszimmeringek cseréje, való
igaz füstölt már, pár deci olajat is evett 1000 km-enként, de ez a
zsigáknál elfogadott volt. Megszakító, kondi, elosztófedél párszor karbantartás
jelleggel cserélve, gondom sosem volt vele. 100 000 km táján saját
gyártású tirisztoros gyújtást kapott, eleinte gond volt vele, mert a
megszakító pici árama miatt nem volt meg az üllő-kalapács
öntisztulása. Aztán egy ellenállással ezt megoldottam. Taxis ismerős idejében felhívta a figyelmem az olajpumpa
ricnis tengelyére illeszkedő, a gyújtással közös gomba alakú fogaskerék 80000 km táján várható elkopására, nálam
volt egy mindig tartalékban. Tényleg 87000 km körűl egy előzésnél
elment az olajnyomásom. A gyújtást kivéve egy letört ággal a
fogaskereket kihúztam,
gyors csere, gyújtásállítás és már ment is tovább. 1986-ban a nagy
havazásnál valami behorpasztotta az olajteknőmet és mint utólag
kiderűlt, letört az olajpumpa lefele néző tölcsér részének vége. 1,5 évig így
jártam, akkor egy nagyon meredek hegyi úton a letört tölcsér
rész miatt nem kapott olajat és
hajtókarcsapágyas lett a motor, de azért hazajött kissé
kopácsolva Ausztriából. Kb. 180 000 km volt ekkor benne. Ekkor
ki lett cserélve kompletten a főtengely, az olajpumpa, a (gomba)fogaskerék és
az arról hajtott már a tengelyén eléggé megkopott ricnijű gyújtás. Vezérműlánc csere egyszer volt 150 000 km táján,
csörgött már rendesen. Ja, és 2x kuplungtárcsa csere. A fűtés
csapot én is 2x cseréltem, aztán olyat vettem ami szétbontható és csak a
tömítést kellett volna cserélni, de épp most nyáron néztem (ez még
megmaradt a radiátorral a zsigából) még mindig tömít.
A hardy gumiját kb. 15 év után kellett cserélni, mikor 150-nel
tépve nagy
durranással a kaszninak csapódva kiszakadt egy darab belőle.
Komplett kipufogócsere egyszer volt félidő (10 éves kor) táján, szintén
az idő tájt küszöbök, meg a pótkerék vagy tank? alatti lemezke. Egyszer
egy iszonyatos záporban, tengelyig érő vízben száguldva ennek is
akadozott a gyújtása, de fél perc után szerencsésen helyreállt.
Vízpumpa egyszer volt cserélve mert kezdte ereszteni a vizet, a
parkolóban 1 óra alatt megvolt. Generátorban egyszer kellett cserélni
a diódákat, mert akkucserénél a mester lazán tette fel a sarukat.
Akkor egyúttal a generátor ékszíjtárcsája is cserélve lett, mert
meg-megcsúszott már benne az ékszíj. Kb. 17 évesen cserélve lett a tank,
mert kilyukadt, a fékek, gömbfejek, akku szokásos cseréjén kívűl más gond
nem volt. Cca. 20 éves korában 250 000 km táján a fiamnak adtam, aki szétkapta a kasznit,
hogy teljesen felújítja, de bevitték katonának, a zsiga meg ott
ragadt darabokban az udvar végében. Sokáig terveztük rendbetenni, végűl feladtuk.
Az olajpumpa fogaskerék várható megpusztulása okozta leállítástól eltekintve 20 év alatt soha nem robbant le.
Meglepetés soha nem ért vele, az alkatrész olcsó volt hozzá,
kiszolgálta a családot becsülettel. Karbantartás igényesebb volt
talán mint a mai kocsik, de ha kicsit odafigyeltél rá, cserben nem hagyott, meglepetés soha nem ért.
Félek, ilyen megbízható kocsink már sosem lesz :). Talán a 93-as
-tojásnak becézett- a családtagok között ingázó Mitsubishi Coltunk, de még pár évig bizonyítania kell.
> Kovács József wrote:
>> Mégis minek kellett volna elromlani ...?
> Egy szoci autóban? Bárminek! Akár már eleve hibásan kaphatta meg a tulaja. Nálam
> ilyesmi hibák fordultak elő zsiguliknál, csak ami hirtelen eszembe jut:
> - elosztófedél bármiért megrepedt vagy elkoszolódott, és nehezen felfedezhető
> áthúzás miatt köhögött, henger kihagyott vagy nem is ment.
> - egyszer eltört egy kipufogó szelephimba, az nagyobb szerelés volt, mert a
> szívószelepét ki kellett a helyszínen venni, ha tovább akartam menni.
> - ha vízbe találtam menni nagy esőben, könnyen felfröccsent a pocsolya, a
> járgány megállt.
> - nekifogott olajat zabálni, mint állat,
> - volt, hogy bejutott a víz az olajtérbe.
> - volt, hogy több vizet kellett tölteni bele, mint benzint. :-)
> - A hardi tárcsája nem volt erőssége,
> - a vízpumpa csapágya szeretett elszállni, onnantól ugye nuku ékszíjhajtás,
> ezzel töltés is, meg hűtés is. Így is lehetett menni, de elég gáz volt. Ez a
> vízpumpa probléma bármikor előjöhetett.
> - át kellett szerelnem a lámpa áramkörét, relét kellett beszerelnem, miután
> füstölésig melegedett, meg meg is olvadt fényszórókapcsoló. Onnantól frankó
> lett, mert 4mm2-es vezetékeket használtam, alig volt fesz-esés.
> - elég szar helyen volt a fűtéscsap, és szeretett elromlani. Idővel golyóscsapot
> szereltem a motortérbe, ha nem akartam nyáron megfőni, télen megfagyni, és a
> vizet nem elengedni az utastérben.
> - a kaszni bármelyik pontjának az elrohadása magától értetődő volt. :-)
> - a szelepszárszimmeringek valami miatt nem szerettek sokáig tömíteni, gond volt
> a kartergáz-visszavezetéssel.
> - a gyújtáselosztó hajtása az a ricnis micsoda szeretett elkopni. Az lökdöste a
> benzinszivattyút is, ha jól emléxem, szóval az se ment ilyenkor.
> Vannak ismerős autója kapcsán skoda tapasztalataim is, de azokat most kihagyom.
> hjozsi
> __________ ESET NOD32 Antivirus - Vírusdefiníciós adatbázis: 5711 (20101217) __________
> Az üzenetet az ESET NOD32 Antivirus ellenőrizte.
> http://www.eset.hu
--
Üdvözlettel,
(G)feri mailto:elektroslista at freemail.hu
More information about the Elektro-etc
mailing list