[elektro-etc] auto inditas

(G)feri elektroslista at freemail.hu
Sat Dec 18 20:16:44 CET 2010



Ellen?példa:

Az   első  magyarországon  árusított zsiguli eresztés. Igaz, ebben még
sok az eredeti fiat alkatrész. Majdnem 20 évig használtuk. Ha jól emlékszem
1971 végi kiadás.   Szelepvezérléssel amúgy    semmi   gond,   kb.   200  000  km-nél  komplett
vezérműtengely  és  himbák cseréje, mert már egy trabant is elé vágott
induláskor, olyan kopott volt a vezérműtengely.  160  000  km.  körűl szelepszárszimmeringek cseréje, való
igaz  füstölt  már,  pár  deci olajat is evett 1000 km-enként, de ez a
zsigáknál  elfogadott  volt.  Megszakító,  kondi, elosztófedél  párszor  karbantartás
jelleggel  cserélve,  gondom  sosem  volt vele. 100 000 km táján saját
gyártású  tirisztoros  gyújtást kapott, eleinte gond volt vele, mert a
megszakító   pici   árama   miatt   nem   volt  meg  az  üllő-kalapács
öntisztulása. Aztán egy ellenállással ezt megoldottam. Taxis ismerős idejében felhívta a figyelmem az olajpumpa
ricnis tengelyére illeszkedő, a gyújtással közös gomba alakú fogaskerék 80000 km táján várható  elkopására, nálam
volt  egy  mindig  tartalékban.  Tényleg  87000 km körűl egy előzésnél
elment   az   olajnyomásom.  A  gyújtást  kivéve  egy  letört  ággal a
fogaskereket kihúztam,
gyors  csere, gyújtásállítás és már ment is tovább. 1986-ban a nagy
havazásnál  valami  behorpasztotta  az  olajteknőmet  és  mint  utólag
kiderűlt,  letört az olajpumpa lefele néző tölcsér részének vége. 1,5 évig így
jártam,   akkor   egy   nagyon   meredek  hegyi  úton a letört tölcsér
rész miatt nem kapott olajat és
hajtókarcsapágyas     lett   a   motor,   de   azért   hazajött  kissé
kopácsolva Ausztriából. Kb. 180 000 km volt ekkor benne. Ekkor
ki  lett cserélve kompletten a főtengely, az olajpumpa, a (gomba)fogaskerék és
az arról hajtott már a tengelyén eléggé megkopott ricnijű   gyújtás.   Vezérműlánc   csere  egyszer  volt  150  000  km táján,
csörgött már rendesen. Ja, és 2x kuplungtárcsa csere. A fűtés
csapot én is 2x  cseréltem,  aztán  olyat  vettem  ami  szétbontható  és csak a
tömítést  kellett  volna  cserélni,  de épp most nyáron néztem (ez még
megmaradt a radiátorral a zsigából) még mindig tömít.
A   hardy   gumiját   kb.  15  év után kellett cserélni, mikor 150-nel
tépve nagy
durranással a kaszninak csapódva kiszakadt egy darab belőle.
Komplett kipufogócsere egyszer volt félidő (10 éves kor) táján, szintén
az idő tájt küszöbök, meg a pótkerék vagy tank? alatti lemezke. Egyszer
egy  iszonyatos  záporban,  tengelyig  érő  vízben  száguldva ennek is
akadozott   a   gyújtása,  de  fél  perc után szerencsésen helyreállt.
Vízpumpa  egyszer  volt  cserélve  mert  kezdte  ereszteni a vizet, a
parkolóban  1 óra alatt megvolt. Generátorban egyszer kellett cserélni
a  diódákat,  mert  akkucserénél  a  mester lazán tette fel a sarukat.
Akkor  egyúttal  a  generátor  ékszíjtárcsája  is  cserélve lett, mert
meg-megcsúszott már benne az ékszíj. Kb. 17 évesen cserélve lett a tank,
mert  kilyukadt,  a  fékek, gömbfejek, akku szokásos cseréjén kívűl más gond
nem volt. Cca. 20 éves korában 250 000 km táján a fiamnak adtam, aki szétkapta a kasznit,
hogy   teljesen   felújítja,  de  bevitték  katonának, a zsiga meg ott
ragadt darabokban az udvar végében. Sokáig terveztük rendbetenni, végűl feladtuk.
Az olajpumpa fogaskerék várható megpusztulása okozta leállítástól eltekintve 20 év alatt soha nem robbant le.
Meglepetés   soha   nem   ért  vele,  az  alkatrész  olcsó volt hozzá,
kiszolgálta   a  családot  becsülettel.  Karbantartás  igényesebb volt
talán mint a mai kocsik, de ha kicsit odafigyeltél rá, cserben nem hagyott, meglepetés soha nem ért.
Félek,  ilyen  megbízható  kocsink  már sosem  lesz  :). Talán a 93-as
-tojásnak becézett- a családtagok között ingázó Mitsubishi Coltunk, de még pár évig bizonyítania kell.



> Kovács József wrote:

>> Mégis minek kellett volna elromlani ...?

> Egy szoci autóban? Bárminek! Akár már eleve hibásan kaphatta meg a tulaja. Nálam
> ilyesmi hibák fordultak elő zsiguliknál, csak ami hirtelen eszembe jut:
> - elosztófedél bármiért megrepedt vagy elkoszolódott, és nehezen felfedezhető
> áthúzás miatt köhögött, henger kihagyott vagy nem is ment.
> - egyszer eltört egy kipufogó szelephimba, az nagyobb szerelés volt, mert a
> szívószelepét ki kellett a helyszínen venni, ha tovább akartam menni.
> - ha vízbe találtam menni nagy esőben, könnyen felfröccsent a pocsolya, a
> járgány megállt.
> - nekifogott olajat zabálni, mint állat,
> - volt, hogy bejutott a víz az olajtérbe.
> - volt, hogy több vizet kellett tölteni bele, mint benzint. :-)
> - A hardi tárcsája nem volt erőssége,
> - a vízpumpa csapágya szeretett elszállni, onnantól ugye nuku ékszíjhajtás,
> ezzel töltés is, meg hűtés is. Így is lehetett menni, de elég gáz volt. Ez a
> vízpumpa probléma bármikor előjöhetett.
> - át kellett szerelnem a lámpa áramkörét, relét kellett beszerelnem, miután
> füstölésig melegedett, meg meg is olvadt fényszórókapcsoló. Onnantól frankó
> lett, mert 4mm2-es vezetékeket használtam, alig volt fesz-esés.
> - elég szar helyen volt a fűtéscsap, és szeretett elromlani. Idővel golyóscsapot
> szereltem a motortérbe, ha nem akartam nyáron megfőni, télen megfagyni, és a
> vizet nem elengedni az utastérben.
> - a kaszni bármelyik pontjának az elrohadása magától értetődő volt. :-)
> - a szelepszárszimmeringek valami miatt nem szerettek sokáig tömíteni, gond volt
> a kartergáz-visszavezetéssel.
> - a gyújtáselosztó hajtása az a ricnis micsoda szeretett elkopni. Az lökdöste a
> benzinszivattyút is, ha jól emléxem, szóval az se ment ilyenkor.

> Vannak ismerős autója kapcsán skoda tapasztalataim is, de azokat most kihagyom.

> hjozsi 



> __________ ESET NOD32 Antivirus - Vírusdefiníciós adatbázis: 5711 (20101217) __________

> Az üzenetet az ESET NOD32 Antivirus ellenőrizte.

> http://www.eset.hu






-- 
Üdvözlettel,
 (G)feri                            mailto:elektroslista at freemail.hu



More information about the Elektro-etc mailing list