[elektro-etc] biciklis gondok...
vajk fekete
halaloszto at yahoo.co.uk
Sun Dec 5 19:24:29 CET 2010
ha a bringa jelentosen lassabb, akkor en nem megyek bringaval.
a hatizsakos baratod jo esellyel nem nagyon ment at piroson, csak elorement a
lampaig, lehet mire eloreert, zold is lett. azert a budaorsin nem hiszem hogy
barki at merne menni a piroson. mondjuk aki a budaorsin siman bringazik, mar is
elegge elvetemult lehet.
amikor hirtelen no az utak kapacitasa (pl lezart hid visszaadasa), akkor persze
hogy lezenges van. hiszen a tomegek meg nem jottek ra, hogy nott a kapacitas.
aztan hamar utannaszabalyoznak.
ma budapesten az uton levo autok szamat az korlatozza, hogy az embereknek van
egy tureshataruk. mindenkinek megvan, hogy mi az az utazasra forditott ido, ami
fole nem hajlandoak menni. ha noveled az utak kapacitasat, akkor csokkennek az
eljutasi idok, es lesznek olyanok, akik eddig nem jartak kocsival dolgozni mert
sokaig tart (tul van nekik a hataron), de mostmar belefer. ugyanigy elotte nem
vallalja be azt a melot a varos masik vegen, mert elmegy a fel napja
kozlekedessel, de mostmar bevallalja, es iyg tovabb. a vegeredmeny, hogy pont
ugyanakkorara beall a dugo. az egesz rendszer a dugo nagysagara szabalyoz, azt
tartja konstanson, hiaba valtoztatgatod a kapacitast. ugynigy ha lezarnak egy
fobb utat, az elejen nagy a kaosz, de aztan megtalaljak a keruloket, meg egy
joparan letesznek arrol, hogy abban a napszakban oda menjenek ugy mint elotte.
es par het alatt kialakul az uj rend, kb ugyanakkora tomeggel mindenutt, mint
elotte.
vajk
________________________________
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
To: elektro-etc at tesla.hu
Sent: Sun, 5 December, 2010 16:51:21
Subject: Re: [elektro-etc] biciklis gondok...
vajk fekete wrote:
> de a biciklistak nem az autosok rovasara foglaljak a helyet!
>
> alig ismerek olyan bringast, akinek ne lenne autoja.
>
> amikor bringazok, akkor pont nem a masfel tonnas autoval foglalom el
> az utat, hanem bringaval. ugyanazt az utat. nem foglalom az "autosok"
> elol, hiszen ha nem bringaznek, akkor kocsival lennek ugyanott, es
> azt a helyet akkor sem hasznalhatnak autozasra.
Na de a bringa sokkal lassabb, ha lehet menni.
Múltkor figyeltem meg, egy jól felismerhető hátizsákú fazon ment el mindig az
autók mellett, amik álltak a piros lámpánál. Egészen a budaörsi úttól a hősök
teréig együtt mentünk, csak ő mindig lemaradt, amikor az autóknak lehetett
menni, aztán a lámpákat mindig leszarta, valahogy átkeveredett, és megelőzte a
sort. Szinte fillérre egyezett az átlagsebessége az enyémmel ezen a szakaszon.
Na most, ha ő úgy kerekezik, hogy a sávban nem szabad mellette elmenni, mert
középre áll, akkor az egész hóbelevancot rohadtul feltartja. Hálistennek nem így
csinálta, hanem a sáv jobb szélén.
Ja, és hogy a lánchídon nem szabad? Nem tudthatta, mert simán átment a lánchídon
is. (Én se tudtam amúgy, nem is mernék rá fogadni.)
Arról gőzöm sincs, hogy lehetne egy budapest-szerű zsúfolt városban megoldani
ezt a problémát.
Az viszont evidens, hogy a közlekedés javítása nem ront, hanem javít a
helyzeten. Pl amikor a margithidat átadták a forgalomnak, át lehetett szinte
repülni a városon a lánchíd-alagút... hősök tere útvonalon az M3 felé. Itt
biztos szerepet játszik, hogy ha kicsit csökken a torlódás, akkor ugyanaz az
autó hamarabb elér az úticéljához, tehát kevesebb időt tölt az utakon. Ennek meg
az a folyománya, hogy egy időben kevesebb autó van ugyanazon az útfelületen, ami
miatt ugye gyorsabban lehet menni, amitől még hamarabb jut el mindenki a
céljához, még kevesebb ideig van az utakon... :-)
Szóval itt mindig bejön egy pozitív visszacsatolás akármelyik irányban is.
Emiatt alakulnak ki a dugók, csak ott a másik irányban billen.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list