[elektro-etc] orultek haza

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed Nov 11 22:42:48 CET 2009


vajk fekete wrote:
> ha arra gondolsz, hogy az uzemanyag araban ki is fizette a 
> kozutfenntartast, akkor vedd
> hozza, hogy mennyit fogyaszt egy busz, es mennyire veszi igenybe az 
> utat.

Erre gondolok, bár kétségtelen, hogy nem ilyen egyszerű a dolog, sőt, 
kifejezetten bonyolult.

Ha pl egy út jól van megcsinálva, akkor szinte mindegy, hogy busz, kamion 
vagy személyautó jár rajta, az időjárás teszi tönkre. Ha meg szarul, akkor 
már számít.

Na meg hát az autósok keményen beszállnak a buliba. Egy országos főút 
forgalmát nagyon nagy százalékban a személyautók jelentik.

Pl itt van a margit híd. Nem értették többen, hogy ha mehet a tizentonnás 
autóbusz, miért ne mehetne a taxi is. Hát azért, mert akkor már ott nem 
lehetne dolgozni rendesen, annyira sokan lennének. És ekkor még a 
magánautókról nincs is szó.

Kis laikus okoskodás: ha egy autó fogyaszt 7 litert 100km-en, azaz 21Ft-ot 
km-enként kb, és ha az autók percenként 5-en vannak, akkor km-enként és 
percenként az autósok kb 100Ft-ot fizetnek. Ez évente, ha csak 15 órának 
tekintem a napot, 33 MFt/km benzint jelent, aminek úgy a fele biztosan 
adó. Szóval útra elvileg évi 15-20 MFt/km jön össze kb csak a 
személyautókból. Kamion, busz ez többet fizet a fogyasztása miatt. Azt nem 
tudom, hogy ez elég-e az útfenntartásra. Meg azt sem, hogy mennyire 
saccoltam rosszul. De azt sejtem, hogy az a duma így már hamis, hogy míg a 
mávnak fenn kell tartania a pályát, a volánnál nincs ilyen költség. A 
volán másokkal együtt használja a pályát, együtt tartják fenn, míg a máv 
egyedül hasznája az ő pályáját. (Érdekes kérdés, hogy ezen lehet-e 
változtatni, magánvonatocskák... nem hiszem, hogy egyszerű lenne.)

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list