[elektro-etc] Szervizkönyv /OT
Acs Gabor
agabor at electrodesign.hu
Thu Nov 5 16:56:00 CET 2009
Megintcsak köszönöm a részletes választ Neked is, másoknak is akik
foglalkoztak vele!
Famulus, még egy kérdés, most teljesen OT. A terasz-szigetelés témában
annak idején belinkeltél egy PDF-et, amiben a PVC fólia
sarok-kialakításai voltak nagyon szépen lerajzolva. Úgy emlékszem,
valami egyetemi oldalon volt, csak nem találom. Nincs meg véletlenül
valahol?
Gábor
2009.11.05. 9:39 keltezéssel, Famulus Számítástechnika írta:
>>> Az olajcsere-intervallumot mennyire fontos betartani? Nekem 15.000
>>> lenne, már túl vagyok rajta.
>>> Gábor
>
> No, akkor egy agymenés hirtelenjében olaj ügyben...
>
> Nem az egyik km-ről a másikra megy tönkre az olaj.
> A tönkremnés okai nagyjából...
>
> - a levegőből magába vett párától/oxigéntől
> degradálódik (avasodik)
> Ezért mondják az 1 év élettartamot....
>
> - az égéstér környéki melegtől degradálodik
> oxidálodik, magába szed kormot és más vacokokat
>
> - a fémes felületek kopásától fémtartalma lesz
> ami nem feltétlenűl jó a kenőfilmben...
>
> - a terheléstől elnyíródnak a szénláncok
> azaz változik a viszkozítása, ezzel a kenőképessége
>
> - kimerülnek benne a karter/járatok
> tisztántartásáért felelős adalékok ..
> Elkezd a trutyi lerakódni az olaj járatokba, falakra.
>
> Ez utóbbiak mondják a km intervallumot...
> Ami nyilván az adott típus "szokásos normál"
> használata esetén érvényes intervallum.
>
> Ha eltérő a használati mód akkor
> csökkenhet/nőhet a csere intervallum is.
>
> A fentiekből látszik, hogy
> párezer km ide-oda belefér azért.
>
> Ha a több írányába tér el a futás teljesítménnyel
> az ember akkor, persze a több idején lehetőleg
> már kerülni kell a durvább/tartós terheléseket..
>
> Mert a már öreg olaj ugye helyből
> rosszabb kenő/adszorbeáló képességű
> azaz nehezebben látja el a feladatait...
>
> Az olajválasztást pedig két szempont befolyásolja.
>
> - a teljesítmény szint (kb. motor felépítése/típusa adja)
> Manapság a legtöbb autóhoz jók a boltban kapható
> un. standard olajok...amiknél a teljesítményszintek...
> benzin. SL/SX
> diesel: CF/CX
>
> Réggebbi tervezési elvű autók (> 10-12 év)
> kisebb teljsítmény szinttel is beérik SJ ill. CD vagy
> még kissebb, de ezek nem nagyon kaphatók már.
>
> Igazából csak a kihegyzett turbós motorok esetén
> kell jobban odafigyelni az előírt teljesítmény szintre.
> Nomeg némely gyártó által újabban szépen kitalált
> extra hosszú csere idő előírás esetén....
> .... a spéci gyári extrém előírásokra!
>
> - a viszkozítás indexek
> melegoldalon normál használat és normál
> autók esetén gyakorlatilag mindig megfelel
> a -40 vagy -30 jelzésű olaj az autóba.
>
> Néhány spéci motor ill. használati mód
> kérhet -20 vagy -50 olajat....de akinek
> ilyen kell az úgyis tudja ezt a cuccáról...
>
> hidegoldalon...nagyobbak a lehetőségek ...
> Aki ritkán indul el kihűlt motorú autóval
> (kihült: ~40 fok alatt) és akkor is van módja-türelme
> kíméletesen bánni a motorral amíg az átmelegszik
> annak elég az 5W jelzésű olaj a motorba.
> Sőt elég a 10W is kishazánkban....
> (nincsenek szibériai/finn mínuszok)
>
> Aki gyakran indul kihűlt motorral és nem is nagyon
> szeret várni a terheléssel a bemelegedésig, annak
> minimum 5W... de inkább a 0W jelzésű olaj!
>
> Ami az olcsóbb 10W ellen szól...
> Utcán parkolva télen a mínuszokban
> jobban sűrűsödik, mint az 5W vagy a 0W
> Azaz rosszabbak a hideg indítási feltételek és
> tovább tart a csökkent értékű kenés ideje is.
> A különbség valahol +5 fok alatt kezd szignifikáns
> lenni és -5 körültő már jól észrevehető lesz...
>
> A 10W még (asszem) mind szintetikus olaj ezért
> rosszabbul viseli a degradálódáshoz vezető terhelésket.
> Meredekebb görbe szerint "öregszik el"...
>
> Az 5W már gyakran szintetikus, de
> van gyártó aki ásványiból adja ezt is.
>
> A 0W mindig szintetikus, így az előnyőket mindig hozza.
>
> Szokták még emlegetni
> a fogyasztáscsökkentő hatást
> ill. a levehtő teljesítményt javító hatást
> Ez a hatás a 10W-től a 0W felé javul...
>
>
> Szóval én azt szoktam mondani, hogy
> nem spéci igényű autóba olajból, ha
>
> fiatalabb fejlesztés (< 5-6 év)
> akkor 5W-40/30 vagy 0W-40/30
>
> ha régebbi fejlesztés(>5-6 év)
> akkor 10W-40 vagy 5W40/30
> Ha sokat futott már akkor, azaz
> kopott a motor, akkor 10W-40
>
> A márka pedig kb. mindegy a legtöbb autó esetén.
> Normál használatra szerintem mind elég jót gyárt ...
>
> KJ
>
> _____________ NOD32 4528 (20091021) Információ _____________
>
> Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
> http://www.nod32.hu
>
>
>
More information about the Elektro-etc
mailing list