[elektro-etc] Szervizkönyv

Famulus Számítástechnika hwsw at famulus.hu
Thu Nov 5 09:39:11 CET 2009


>> Az olajcsere-intervallumot mennyire fontos betartani? Nekem 15.000
>> lenne, már túl vagyok rajta.
>> Gábor

No, akkor egy agymenés hirtelenjében olaj ügyben...

Nem az egyik km-ről a másikra megy tönkre az olaj.
A tönkremnés okai nagyjából...

- a levegőből magába vett párától/oxigéntől
degradálódik (avasodik)
Ezért mondják az 1 év élettartamot....

- az  égéstér környéki melegtől degradálodik
oxidálodik, magába szed kormot és más vacokokat

- a fémes felületek kopásától fémtartalma lesz
ami nem feltétlenűl jó a kenőfilmben...

- a terheléstől elnyíródnak a szénláncok
azaz változik a viszkozítása, ezzel a kenőképessége

- kimerülnek benne a karter/járatok
tisztántartásáért felelős adalékok ..
Elkezd a trutyi lerakódni az olaj járatokba, falakra.

Ez utóbbiak mondják a km intervallumot...
Ami nyilván az adott típus "szokásos normál"
használata esetén érvényes intervallum.

Ha eltérő a használati mód akkor
csökkenhet/nőhet a csere intervallum is.

A fentiekből látszik, hogy
párezer km ide-oda belefér azért.

Ha a több írányába tér el a futás teljesítménnyel
az ember akkor, persze a több idején lehetőleg
már kerülni kell a durvább/tartós terheléseket..

Mert a már öreg olaj ugye helyből
rosszabb kenő/adszorbeáló képességű
azaz nehezebben látja el a feladatait...

Az olajválasztást pedig két szempont befolyásolja.

- a teljesítmény szint (kb. motor felépítése/típusa adja)
Manapság a legtöbb autóhoz jók a boltban kapható
un. standard olajok...amiknél a teljesítményszintek...
benzin. SL/SX
diesel:  CF/CX

Réggebbi tervezési elvű  autók (> 10-12 év)
kisebb teljsítmény szinttel is beérik SJ ill. CD vagy
még kissebb, de ezek nem nagyon kaphatók már.

Igazából csak a kihegyzett turbós motorok esetén
kell jobban odafigyelni az előírt  teljesítmény szintre.
Nomeg némely gyártó által újabban szépen kitalált
extra hosszú csere idő előírás esetén....
.... a spéci gyári extrém előírásokra!

- a viszkozítás indexek
melegoldalon normál használat és normál
autók esetén gyakorlatilag mindig  megfelel
a -40 vagy -30 jelzésű olaj az autóba.

Néhány spéci motor ill.  használati mód
kérhet -20  vagy -50 olajat....de akinek
ilyen kell az úgyis tudja ezt a cuccáról...

hidegoldalon...nagyobbak a lehetőségek ...
Aki ritkán indul el kihűlt motorú autóval
(kihült: ~40 fok alatt) és akkor is van módja-türelme
kíméletesen bánni a motorral amíg az átmelegszik
annak elég az 5W jelzésű olaj a motorba.
Sőt elég a 10W is kishazánkban....
(nincsenek szibériai/finn mínuszok)

Aki gyakran indul kihűlt motorral és nem is nagyon
szeret várni a terheléssel a bemelegedésig, annak
minimum 5W... de inkább a 0W jelzésű olaj!

Ami az olcsóbb 10W ellen szól...
Utcán parkolva télen a mínuszokban
jobban sűrűsödik, mint az 5W vagy a 0W
Azaz rosszabbak a hideg indítási feltételek és
tovább tart a csökkent értékű kenés ideje is.
A különbség valahol +5 fok alatt kezd szignifikáns
lenni és -5 körültő már jól észrevehető lesz...

A 10W még (asszem) mind szintetikus olaj ezért
rosszabbul viseli a degradálódáshoz vezető terhelésket.
Meredekebb görbe szerint "öregszik el"...

Az 5W már gyakran szintetikus, de
van gyártó aki ásványiból adja ezt is.

A 0W mindig szintetikus, így az előnyőket mindig hozza.

Szokták még emlegetni
a fogyasztáscsökkentő hatást
ill. a levehtő teljesítményt javító hatást
Ez a hatás a 10W-től a 0W felé javul...


Szóval én azt szoktam mondani, hogy
nem spéci igényű autóba olajból, ha

fiatalabb fejlesztés (< 5-6 év)
akkor 5W-40/30 vagy 0W-40/30

ha régebbi fejlesztés(>5-6 év)
akkor 10W-40 vagy 5W40/30
Ha sokat futott már akkor, azaz
kopott a motor, akkor 10W-40

A márka pedig kb. mindegy a legtöbb autó esetén.
Normál használatra szerintem mind elég jót gyárt ...

KJ 



More information about the Elektro-etc mailing list