[elektro-etc] 250 milliard

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Jun 18 12:43:54 CEST 2009


Acs Gabor wrote:
> Azért az is érdekes, hogy csak minden 10. utas fizet teljes árat. Pl.
> nekem is az egészet kellene (de én vagyok az egyik abból az 1-2
> millióból is, aki dolgozik, és adót fizet), de nem éri meg, inkább
> megyek autóval. Szóval ha vonatozok, akkor azért fizettetik meg velem
> szinte mindenki más utazását, ha autóval megyek, akkor az adómon
> keresztül megintcsak. Nekem ez így nem igazságos.

Nem bizony.
Viszont egy másik megközelítés érdekelne. Hogy csinálják vajon a franciák, 
amerikaiak?

A franciák azért érdekelnek különösen, mert ott van európában talán a 
legcsúcsabb fejlesztés a nagysebességu vonatok terén. Ennek az a lényege, 
hogy konkurrense lehet a repülésnek, legalábbis a nem túl hosszú távokon.

Múltkor olvasgattam errol, eszméletlen teljesítményeket vetnek be. Igaz, 
hogy csak a csúcsdöntés céljából, de még a feszt is megemelték 25-rol 
valami 31 kV-ra. Az összteljesítmény meg 19,5MW volt.

De vissza a témához. Nem hiszem, hogy ilyesmi fejlesztések, vagy akárcsak 
ennél szerényebbek is érdekelnék a franciákat, ha csak veszteséggel 
lehetne utast szállítani. Szinte biztos, hogy a nagyseb vonatokat nem 
áruszállításra fejlesztik.

Vagyis lehet abban valami, hogy ha egy jól muködo vasúttársaság lenne, és 
megszunnének azok a kedvezmények, amiket jószerivel már mindenki igénybe 
vehet, akkor elfogadható jegyárak mellett is muködhetne az gazdaságosan 
is.
Az is szinte biztos (látatlanban is), hogy olyan helyekre sehol értelmes 
helyeken nem jár rendes vonat, amerre nincs utas.

Nem kell itt a melegvizet feltalálni, csak értelmes dolgokat kellene 
csinálni. Az biztosan értelmetlen, amikor egy szárnyvonalon az arra 
közlekedok egy része magát a szárnyvonalat muködtetokbol, a maradék meg 
néhány arra felé lakóból áll. (Itt még azt is el tudom képzelni, hogy 
tüntetés lenne, hogy arra is kell nagysebességu vonat, ha már másfelé van. 
:-) Csak azért nincs ilyen tüntetés, mert nálunk nem a nagysebesség a cél, 
hanem hogy ne legyen már a pálya olyan szar, hogy néhány helyen csak 
40-nel mehessen a vonat.)

Érdekelne hogy a francia vasút mennyibe is kerül, mármint összességében, 
ott mennyi az, ami itt 250 milliárd. Vagy a többi, a német, az angol...

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list