[elektro-etc] lendkerekes buszok

hobilobi hobilobi at gmail.com
Thu Jun 4 21:07:00 CEST 2009


Charles Hoss írta:
> vajk fekete írta:
> 
>> amekkora gyorsulas elerheto, akkora lassulas is tuti elerheto.
>> a sinbusznal gondolom megelegedtek egy szar gyorsulasi ertekkel, 
>> viszont az ezzel egyuttjaro szar lassulas biztonsagilag nem volt 
>> elfogadhato.
>>   
> 
> hogyan fekez a mozdony ? valahogy belekapaszkodik a sinbe ? megfolyik 
> alatta a sin ?
> mert ha mondjuk hatarra fekezi a kerekeket , akkor a fs=mu*f(osszeszorito)
> ez utobbi pedig m*g - tehat az f surlodasi ero teljesen aranyos a cucc 
> tomegevel es a cucc mozgasi energiajaval - tehat ha ketszeresere novelem 
> a tomeget , attol nem all meg hamarabb , max jobban elmelegszik a 
> fekbetet .
> 
> nekem ugy tunik hogy tapadasi surlodasig elhuzva a fek a tomeggel 
> aranyos fekerot tud produkalni . a mozgasi energia amit meg kell fogjon 
> azonos temporol szinten a tomeggel aranyos tehat nem fugg a szerelveny 
> tomegetol a fekut ha nem terhelodik tul semmi - de csokkeno tomegtol nem 
> terhelodhet tul .
> hogy van ez ? van valami filmreteg a sinen amit at kell torjon ? pl 
> avarnal el tudom kepzelni hogy a busz nem eleg ahhoz hogy a sinig leassa 
> magat .
> mit nem latok ?
> ez elemi fizikanak tunik , ekkora hulyeseget gondolom nem rontottak el a 
> wikipedian .
> vagy ez megint valami elvtarsias jol hangzo indok hogy miert is kellett 
> sokkal dragabban masoknak munkat biztositanunk es ezzel sokkal tobb 
> gazolajat fogyaszto vackokat beszereznunk dragan ?
> (amiknek mellesleg tortek a tengelyei egy idoben ?)
> 
> bye
> dexter
> 

A vasútnál a fékezés nem ilyen egyszerű.
A vonatok messze nem használják ki a surlódás adta fékezési lehetőséget.
Ugyanis a kerekek megcsúszását minden áron el kell kerülni, mert ha megcsúszik, akkor egy 
pillanat alatt szögletesre kopik, ami utána egyrészt rongálja a sínt, másrészt nagy dinamikus 
többlet terhelést okoz a kerék csapágyakon, és nem utolsó sorban igen kényelmetlenné teszi a 
haladást. Tehát a vonat fékezése töredéke a fizikai lehetőségeknek.
Egy 100t-ás szóló mozdony fékútja 100km/h-ról 800m körül van.
A másik gond a fék tuskók melegedése. Ha sokkal jobban fékeznék, akkor a tuskó akár izzásig 
melegedne. Ott pedig a kopások nagyságrenddel gyorsabban zajlanak. Hetente pedig nem lehet 
féktuskót cserélni.

Majd ha a vonatokon minden keréken lesz ABS-es tárcsafék akkor sokkal jobb lesz a helyzet.
Már vannak ilyenek, de még elég kis arányban az összeshez képest.
Itt a fejlődés nagyon lassú, mert egyrészt a bürökrácia vetekszik az új gyógyszerek 
bevezetésének bürokráciájával. Másrészt a kocsipark cseréje elég lassú, mert a többszöri 
felújítás miatt több évtized az életciklusuk.

-- 
Üdv.
Szabados István



More information about the Elektro-etc mailing list