[elektro-etc] megelhetesi kalauzveres
Abraham Gabor
abraham at plus7.hu
Thu Jun 4 12:22:58 CEST 2009
> Szóval azok, akik mereven tiltakoznak a szegregáció hallatán, lehet, hogy
> jó nagy hibát követnek el, és valamit nem értenek. Azt, hogy pl én tök
> lemaradtam volna egy már ált isk elsotol elit iskolában, és lehet, hogy
> most nem lennék semmiben különb egy vad cigánynál, talán írni-olvasni se
> tudnék rendesen, a számítógép szóba se jöhetett volna, na meg egyetem
> pláne nem. Nem lenne szakmám, vagy ha igen, nem biztos, hogy olyan, amit
> szeretnék is, nem becsülnének meg sehol... Ezt kéne felismernie a t.
> uraknak.
>
> Ismertem olyan srácot, aki abban a középiskolában, ahova én jártam,
> valszleg jeles lett volna, de o pont egy elég elit iskolába járt,
> mondhatnám hogy benne volt az az iskola az elso 3-ban, de lehet, hogy
> kettoben. Abban is matek szak. Gyenguska hármasokat kapott, és már azon
> filózott az iskola vezetése, hogy kirakják a srácot.
>
> Ezeket a folyamatokat hozzáérto pedagógusok biztosan ismerik. Csak meg
> kéne oket hallgatni, és megfogadni a tanácsaikat, érveiket, nemde? És ez
> csak egy pici dolog, amit lehetne tenni, van még boven több is.
Ez nem igy mukodik. Pont amerikaban vegeztek nagyon sok kutatast es az
integralt oktatasban resztvevok, azonos korulmenyek kozott hatarozottan
jobb eredmenyt ertek el. Ez persze nem megy akkor, ha az iskola a
tobbletpenz remenyeben
meghirdeti az integralt oktatast, de az ott dolgozo pedagogusok szerint
"ezekkel ugysem lehet". A problema megoldasat a tanarkepzessel kene kezdeni.
Jatszak a mozikban az Osztaly cimu francia filmet. Erdemes megnezni.
Egy osztalyban afrikai, kinai, arab es francia gyerek, kulonbozo szokasok,
kulturak,
nem konnyu es nem is mindig megoldhato.
Volt egy talan mozaik neven ismerte valt kiserlet. Amerikaban, kulvarosi,
gettosodo
kornyek iskolaiban csinaltak. Az iskolaba jartak meg feherek, de csak
kenyszerbol,
a szulok is utaltak egymast, a gyerekek kozott sem volt semmifele kapcsolat,
ha
a verekedest nem szamitjuk annak. Hasonlo volt a nalunk tapasztalt
helyzethez.
Elkezdtek folulrol fenykepezni az iskola udvarat a szunetekben. A
varakozasoknak megfeleloen az
egyik reszen a feketek, a masikon a feherek beszelgettek, kosaraztak stb.
Ha csoportban kellett feladatokat megoldani, amikor szabadon allhattak ossze
a gyerekek,
szigoruan feher es fekete csoportok alakultak, ha ezt a tanarok megprobaltak
megvaltoztatni, heves
ellenkezes volt mindket reszrol. A kiserlet lenyege az volt, hogy nem
probaltak a csoportok
osszetetelet befolyasolni a tanarok, hanem ugy bontottak szet a feladatokat,
hogy azok sikeres megoldasahoz kooperalni kellett a fekete es feher
gyerekeket
tartalmazo csoportoknak. Idovel megtanultak a gyerekek egyutt dolgozni,
rajottek, hogy
nem is annyira hulye a masik stb. Az osztaly eredmenyei javultak a
hagyomanyosan mukodo
osztalyokhoz kepest. A kiserlet a neve onnan szarmazik, hogy az udvarrol
keszult kepeken
nagyon jol megfigyelheto volt, ahogy a fekete es feher gyerekek keveredni
kezdenek es
mozaik szeruen elvegyulnek a kulonbozo szinu pontok.
Az integracio egyebkent nem csak ebben a formaban hasznos. Ide tartozna az
is, amikor pl.
fogyatekos es egeszseges gyerekek jarnak egy osztalyba. A nagyobbik
lanyommal egy osztalyba
jart egy autista fiu. Nem volt osztatlan lelkesedes, amikor oda kerult,
pedig az egy
liberalis, alapitvany iskola volt, ennek megfelelo szuloi es tanari
osszetetellel.
A tanarok feltek, hogy egy meglehetosen ontorvenyu kezelhetetlen gyerek
tonkre fogja
tenni az orakat, es ha ez nem is kovetkezik be, biztos hogy plusz energiat,
odafigyelest jelent,
tobbletmunkat. A szulok egy resze is tartott tole, nem tudtak, hogy a
gyerekek hogy fognak
viselkedni vele es viszont. Visszatekintve a gyerekek biztos jol jartak,
nagyon megszerettek, jol kezeltek az osszes furcsasagat. Megismertek egy
masik vilagot,
azt amit amugy csak a filmekbol lattak volna. Megtanultak megtalalni az
ertekeset egy masik
emberben. A fiu ma egyetemre jar. A tanarok reszerol biztos volt
tobbletmunka, de sikerelmeny is.
Sokszor egy mozgasserult gyerek is heves ellenkezest valt ki a szulokbol.
A Gandhi gimnazium mas tema. Az egy kicsit az elit gimnaziumok vilaga.
Itt direkt beavatkozas nelkul eselye sincs egy roma gyereknek, meg a
legtehetsegesebbnek sem.
A kisebbik lanyom most jar gimnaziumba, 4 osztalyos matek-info tagozatra.
A VMG, ahova jar, a gimnaziumok rangsoraban a 11. kb 5 szoros
tuljelentkezessel.
Nevezheto nyugodtan elit iskolank.
(Hozzank ez a legkozelebb eso gimnazium, biciklivel 5 perc. A jelentkezesnel
csak kornyekbeli
iskolakat irtunk be, nem jelentkeztunk a hasonlo szinvonalu belvarosi
iskolakba.
A fiam ugyan ide jart, nem tagozatos osztalyba pedig ot versenyen elert
eredmenye miatt felvettek
spec. matek tagozatra is, de nem volt kedve napi 2*1 orat kozlekedni ezert
ezt valasztotta.)
37 fos az osztaly, ez nagyon soknak szamit manapsag. Elovettem a szuloi
listat a statisztika kedveert.
11 mernok (4 epitesz, 3 gepesz, 2 villamos 2 vegyesz) + 1 vegyesz + 4
szoftveres
9 orvos + 2 gyogyszeresz toxikologus + 1 eü. szakmenedzser
8 tanar (ebbol 6 nyelvszakos) + 1 gyogypedagogus
2 ujsagiro + 2 bolcsesz
2 kozgazdasz + 2 kulkereskedo (ok egy csaladi ceg)
jogasz, csillagasz, szocialis munkas, ingatlangazdalkodasi szakerto
Egyetlen ugyintezo szulo van, akinek talan nincs diplomaja.
Ezzel a csaladi hatterrel nem nagyon lehet versenyezni.
(Szerencsere, a lanyom a szabadideje nagyreszet teljesen mas kozegben
tolti.)
Ez egy kicsit hosszu lett.
Gabor
More information about the Elektro-etc
mailing list