[elektro-etc] lendkerekes buszok

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
Thu Jun 4 10:01:31 CEST 2009


talaltam valahol ezt az idezetet, van benne egy csomo kulcsszo amire googlezhat akit erdekel:

"...Kb 30 évvel korábban
olvastam, olyan autóbuszról ami a megállóban felpörgeti a lendkerekét
és kb 3 megállót tud menni egy felcukkolással, igy marad benne egy kis
tartalék.
Mint egy vezetéktakarékos troli volt az ötlet, de aztán ez az ötlet is elvetélt...."

Ilyeneket
be is állitottak rendesen forgalomba Amerikában (asszem San
Francisco-ban, de lehet hogy máshol is.) Oerlikon girobusz volt a neve.
2 tonnás lendkerék volt benne 3000 1/min-re gyorsítva. A lendkereket a
megállóhelyeken villanymotorral pörgették fel és azzal a kinetikai
energiával elment 6.4 km-re. Szép mi? A felpörgetés kb 2 percig
tartott. Érdekes még hogy 3F motor volt és 3F áramszedön keresztül
felsővezetékről kapta a ménküt. A lendkerék hidrogén illetve
héliumtöltésű házban volt hogy kicsi legyen a légsúrlódás. Na ez az
amihez már pofa kellett megcsinálni. :o) És mindez 1968-ban történt...
Volt
egy másik is, a Lockheed girobusz. Szintén trolibuszok voltak
átalakitva. Na, ezek jártak San Franciscoban. De még a GE is csinált
girobuszt.
Ilyenek még most is járnak. 
Különben személyautót is
csináltak lendkerekest szintén Amerikában. (Ott minden hülyeséget ki
lehet próbálni és meg lehet csinálni.) Volt olyan, hogy 100 kg-os
lendkereket pörgettek fel 23e 1/min fölé 24 perc alatt és ezzel az
energiával 180 km utat tett meg a kocsi. Nem semmi!! (1970-et írtunk
akkor) 
A japánok is csináltak lendkereket mikrobuszt, meg voltak
benzinmotoros-lendkerekes hibrid autók is. Amerikában a posta 1978-tól
használt lendkerekes hibridre átalakitott Jeep-eket is.
Az MAN is csinált girobuszt régen... oszt' hol van az MÁN???

vajk



      


More information about the Elektro-etc mailing list