[elektro-etc] Nyomatékkulcs helyett
trebi at algoritmic.hu
trebi at algoritmic.hu
Fri Jul 31 10:33:05 CEST 2009
Szelepfedél tömítés viszonylag puha, rugalmas anyagból van. Azért kell ilyen
kevéssé meghúzni a csavart, hogy a rugalmas alakváltozáson belül maradjon.
Ha túlhúzod a csavart, tönkremegy a tömítés.
Amúgy kis M6-os csavarokat, alamónijumba fúrt menetbe, nem egészséges 42
Nm-rel meghúzni akkor se, ha a tömítés bírná, mert ennyitől vagy épp
beleszakad a menet, vagy épp nem.
Trebitsch
Andras Suller wrote:
> 2009/7/30 (G)feri <elektroslista at freemail.hu>:
>>
>>
>> Mondeomban ma végre kicseréltem a szelepfedél tömítést.
>> Egy problémám akadt csak, a csavarok meghúzása 7 Nm-rel. Van
>> nyomaték kulcsom, de csak 42 Nm-től mér. Régebben is az ilyen
>> problémát úgy oldottam meg, hogy a csavarkulcs szárát kitoldottam 1
>> m-re és a végére ráakasztottam gyakorlatilag a megadott Nm érték
>> tizedének megfelelő
>> súlyt (lisztet, cukrot, sört). Mivel a vízszintes meghúzás így
>> problémás volt, rendszeresítettem e célra egy rúgós mérleget és azzal
>> már bármilyen irányba meghúzhattam a megfelelő súllyal egyező
>> húzóerővel az 1 m-es szárral a csavart. Mivel a mai szerelésnél a
>> kevés hely miatt csak
>> rövidebb szár végére akaszthattam a rúgós mérlegemet ezért a 7Nm-es
>> nyomatékot úgy képzeltem el, hogy 10 cm-es szár végét kb. 7 kg
>> húzóerővel
>> húztam a szelepfedél csavarok végső meghúzásakor. Kérdésem: Jól
>> kalkuláltam, hogy egyenesen aránylik a nyomaték az erő karjával?
>> Tudom
>> szégyen ilyet kérdezni, de a suli óta még a közelében sem voltam
>> efféle problémának :) .
>
> 42 Nm-től eltörne a csavar? Vagy miért lenne baj, ha erősebben lenne
> meghúzva? Biztos, hogy nem elírás, és mondjuk nem 70 Nm-rel kéne
> meghúzni?
>
> Üdv: psmith
More information about the Elektro-etc
mailing list