[elektro-etc] sapka

Fuzesi Arnold arnold.fuzesi.lista at gmail.com
Mon Jul 13 21:41:23 CEST 2009


Ez olyan szintet oltott hogy az oktatásnak is odabasztak a "az ugy erdekeben" 
egyet... minel tobb a hulye annal jobb.

Par hete Mohacson beszelgettem egy iskolaigazgatoval.
A "gyerekei" (tanitvanyai) funkcionalis analfabetak, kb a TV neveli oket.
Regen nem igy volt, de nem tudjak tartani a versenyt.
A tananyag silany, ido nincs eleg többet letolni ha akarnak sem mert az orarend 
szabott...

Ismerosek az alábbiak?!!?!

Nekem nagyon...... sok ilyet látok a fiatalok között..


Az iskolából kikerültek egyharmadánál okoz gondot az írás-olvasás. A 
funkcionális analfabéta egy csekk kitöltésének is háromszor fut neki.
Forrás: [origo]

Ajánlat

     * A magyarországi funkcionális analfabétizmus okai
     * Újratanítják az olvasást a tizenéveseknek
     * A Magyar Olvasástársaság honlapja

OK.hu

Sok fiatal segítséget kér egy önéletrajz megírásához, hogy meg tudjon pályázni 
egy állást, pedig legalább tizenhat éves koráig az iskolapadban ült. Ennek 
ellenére nem tud értelmezni egy adatlapot, nem tud megfogalmazni néhány épkézláb 
mondatot. Akit megtanítottak írni-olvasni, ennek ellenére gondot okoz neki egy 
csekk kitöltése, egy életrajz megírása, egy felmondás megfogalmazása, egy 
reklamációs levél tartalmilag és nyelvileg helyes formába öntése, az 
funkcionális analfabéta. Hiába ismeri a betűket, hiába tud rövid, néhány szóból 
álló mondatot elolvasni vagy leírni, hosszabb gondolatok írásbeli kifejezésére, 
bonyolultabb szöveg elolvasására, értelmezésére képtelen. A munkahelyen ő az, 
aki hiába veszi kezébe a műszaki leírásokat, szabályzatokat, aki kerüli az 
írásbeliség vagy a szövegértelmezés minden formáját. Jó esetben többször 
visszakérdez arra, amit már elolvasott.

A pedagógusok jól ismerik a problémát. Az első, esetleg a második osztály végére 
a tanulók nagy része elsajátítja az olvasás-írás képességét, de azoknál, akiknél 
ez nem válik készséggé, évről évre romlik a teljesítmény. Gyakorlatilag 14 éves 
korra az iskolások harmada "elfelejt" olvasni. Ez nem pusztán az olvasás 
technikájára vonatkozik, sokkal inkább arra, hogy e tanulóknak gyakorlatilag 
fogalmuk sincs róla, mit olvasnak. A tanulmányok végeztével, elhelyezkedés után 
tovább romlik a helyzet, ha a munkakörhöz nem tartozik szorosan a mindennapi 
szövegértés és az írásbeli kommunikáció. Éppen ezért fordulhat elő, hogy valaki 
olyan munkaszerződést, hitelszerződést ír alá, amely rá nézve nem méltányos, 
hiszen hiába olvassa el újra és újra a szöveget, a jogi nyelvezetet végképp 
képtelen értelmezni.

A funkcionális analfabéta számára hiányossága később sem neki, sem a 
környezetének nem tűnik fel, sőt, ha ki is derül, a környezet jól tolerálja. 
Napjainkban nem az olvasás az információszerzés egyetlen lehetősége és formája. 
Korábban a napilapok olvasása is hozzátartozott a mindennapokhoz, sőt, a 
munkahelyeken is hozzájuthattak a munkavállalók a nyomtatott sajtóhoz. Ma a 
televíziós műsorok is elegendők ahhoz, hogy valaki nagyjából tájékozott legyen, 
de a nagyvárosi életvitellel is rengeteg információhoz lehet jutni.

Forrás: [origo]

A funkcionális analfabéta sok esetben maga sincs tisztában azzal, hogy mennyire 
hiányosak a képességei, naiv, sokszor túlzott magabiztossággal tájékozódik a 
világban az írás-olvasás igazi használatának hiányával. Ő csak "nem szeret 
olvasni", de szeret moziba járni, otthon filmeket nézni. Persze csak 
szinkronizáltat. A nem szinkronizált, feliratos filmek forgalmazása is sokat 
fejlesztene azoknak a fiataloknak a képességein, akik újabb és újabb tömegekben 
kerülnek ki az iskolából úgy, hogy megtanultak ugyan írni, olvasni, számolni, de 
nem tudják alkalmazni a tanultakat.

Valamilyen szinten elboldogulnak anélkül is. A mindennapi életben sokszor a 
piktogramok segítik őket, nem beszélve a számítógép programjaiban alkalmazott 
kis ikonokról, amelyek olvasás nélkül is útbaigazítják a felhasználót. A 
számítógép, az internet lehetőséget ad arra, hogy elvileg bármilyen hosszú ideig 
értelmezzen valaki egy információt, és bármikor, bármennyit javítani tudja 
írásbeli munkáját.

Igazi problémát a munkaerő piacon való elhelyezkedés okoz ez a hiányosság. 
Kezdődik ez a folyamat az önéletrajz megírásával, folytatódik a munkaköri leírás 
hibás értelmezésével, és esetleg a munkahely elvesztésével zárul. De ha meg is 
marad a munkahely, nehéz pillanatokat élhet át egy funkcionális analfabéta. 
Esetleg egy számla kiállításakor csak harmadik nekifutásra sikerül beírnia a 
nevet és a címet. A funkcionális analfabétizmus szerény számítás szerint is az 
iskolából kikerültek egyharmadánál okoz gondot.

Magyarországon az 1990-es években kezdődött a probléma. A gyors gazdasági, 
politikai, kulturális változás olyan mennyiségű ismeretanyagot zúdított a 
gyengén írók-olvasók nyakába, hogy a megfelelő alapképességek hiánya, illetve 
nem megfelelő színvonala miatt nem tudtak alkalmazkodni az új helyzethez.

Felgyorsult életünk újabb és újabb tudás megszerzésre, az újabb és újabb feladat 
ellátására kényszerít minket nemcsak a munkában, hanem az élet minden területén. 
A funkcionális analfabéták nem rendelkeznek megfelelő kommunikációs képességgel. 
Nem képesek sem felmérni a feladatokat, sem megoldani megfelelő minőségben. 
Adottságaikat nem tudják fejleszteni. A magánéletben hiányosságukat még 
ideig-óráig pótolni tudják, de munkahelyükön nem tudnak helyt állni. Előbb utóbb 
lemaradnak, a társadalom perifériájára szorulnak. Marad a munkanélküli járadék, 
szociális segély, a feketemunka.

Az értő olvasásra már a munkába állás napján szükség van. Nem mindegy, mi áll a 
munkaszerződésben, mit írunk alá. A munkaköri leírással is tisztában kell lenni, 
később nézeteltérés támadhat belőle, ha nem értelmeztük jól. A berendezések 
használati útmutatóinak ismerete a balesetmentes munkát és a könnyű 
karbantartást segítik. A továbbképzéseken való részvétel, nyelvtanulás, akár egy 
külföldi munka is múlhat ezen. Egyik sem képzelhető el értő olvasás nélkül.

Az olvasás - írás képessége fejleszthető. Leegyszerűsítve: az iskolában 
szövegértési feladatokkal, az iskolán túl pedig a könyvek szeretetével. Addig 
is, amíg az oktatásban dolgozók nem találnak megoldást a problémára, a 
társadalomnak segítenie kell az olvasási nehézséggel küzdőket. Az információs 
táblák, piktogramok használata ugyan csak tűzoltás, ám az esélyegyenlőség 
megteremtése miatt átmenetileg jó megoldásnak tűnik.

On 2009. 07. 13. 21:32, Szima Gábor wrote:
> 
> On Mon, 13 Jul 2009, Famulus Számítástechnika wrote:
> 
>>>> Mi a faszé nézed? Én nem is tudtam róla.
>>
>> Tudod nézed aműsort és eccer csak
>> ....hopp tolják a képedbe.
>> Odébb kapcsolsz ..és ott is...
> 
> Ez a legkevesebb. parmillio po'gartars ezen szocializalodik, latszik is 
> az eredmenye...
> 
> 
> 
>                                 -Sygma
> 
> 



More information about the Elektro-etc mailing list