[elektro-etc] dizel kerdesek

potyo potyo.ada at gmail.com
Tue Dec 29 22:43:04 CET 2009


vajk fekete <halaloszto at yahoo.co.uk> írta (2009. december 29. 21:39):
> a gazolaj lenyege, hogy szeles levego-gazolaj arany tartomanyban meggyullad..
Ebből inkább az kellene, hogy következzen, hogy a benzinmotorba
gázolajat töltve az járna nagyobb probléma nélkül - esetleges
kopogást, előgyujtás vagy alapjárati mennyiség változtatást
leszámítva. Ezzel szemben a helyzet inkább fordítva van.
>
> a benzin egy tok szuk tartomanyban gyullad meg csak rendesen.
Ennek inkább a benzinmotorban bekövetkező szikra utána égéshez van
köze. Ha túl tömény vagy túl szegény a keverék, akkor a lángfront nem
terjed, ezért nincs égés.
>
> ha a forro levegobe egy golyokent beejted a benzint, akkor a feluleten lesz olyan pont, ahol jo az arany, es meg fog gyulladni, de a golyod nem fog tudni idoben rendesen elegni. ha meg beporlasztod hogy azonnal frankon elkeveredjen, akkor ha tul higra jon ki, nem fog meggyulladni.
Ha "dízelesen" porlasztod be, akkor meg fog gyulladni, akármilyen
hígra is kevered, mert jelen van az égés elindulásához szükséges külső
körülmény - a forró levegő. Nem képez robbanásra képes elegyet a
szegény keverék, viszont ha jelen van a magas hőmérséklet, akkor el
tud égni.
>
> vajk
>
>
>
>
> ________________________________
> From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
> To: elektro-etc at tesla.hu
> Sent: Tue, 29 December, 2009 21:18:55
> Subject: Re: [elektro-etc] dizel kerdesek
>
> Köszönöm a sok infót, amit beírtatok.
> Látom, hogy inkább a tipusváltozatok mentén folyt a vita, meg a kiegészíto cuccok hatásain, meg volt személyeskedés is, ez van.
>
> Azért feszegettem a dízel módú benzines témát, mert úgy látom, hogy nem lehet kizárólagossá tenni egyik üzemanyag fajtát sem, hiszen van (egyelore) a koolaj, aminek erosen vegyes az összetétele, és bár a kémia sokmindenre képes, az olcsóság csak addig tart (valszleg), amíg az összetevok arányában van a fogyasztás is.
>
> Meg azért, mert elobb-utóbb a fossziliákról áttérnek a gyártott szénhidrogénekre, amik így nem régmúlt energiák direkt hordozói, hanem ma fellelheto, más forrású energiáké. Nem lenne rossz, ha ezek jó hatásfokú motorokban égnének el..
>
> A mercis kísérletrol nem láttam elég infót. Nem tudom most sem, hogy ez tényleg dízelként is tud-e muködni. Azt nem láttam tehát, hogy a surítés elott vagy után nyomják-e be az üzemanyagot. Bár volt az egyik linken egy utalás, hogy változtatni tudják a surítési viszonyt is, ami arra utal, hogy talán képes tényleg dízel módon is muködni.
>
> Na meg azért is feszegettem, mert nem látok világosan ebben a témában. Elvi dolgok jobban érdekeltek volna a miérteket illetoen, mint tipusjellemzok.
>
> Azt nem értem, hogy a benzin kompresszióturése miért akadályozná meg a dízelben való használatot, hiszen egy alig 10 fölötti surítést nem lehet már jelentosen növelni anélkül, hogy öngyulladás be ne következzen, míg a dízelben eleve ennél jóval nagyobbat is alkalmaznak, tehát el nem tudom képzelni, hogy ha ide, a meggypirosan izzó levegobe belespriccelnek gázolaj helyett benzint, az ne akarna meggyulladni.
>
> Jó lenne érteni azt is, hogy a dízel módú üzemnél mitol keletkezik korom. Akkor is, ha jókora a légfelesleg, benzinesnél meg miért kevésbé vagy nem.
> Azt hogy csinálják, amit a múltkor láttam? Egy dögnagy autó állt elottem, két kipufogónyílás hátul, pont bele lehetett látni, ahogy a lámpa belevilágított. Koromnak, bármiféle szennyezodésnek nyoma se volt. (Tipust nem jegyeztem meg.) Persze lehet, hogy vagy még vadi új volt a járgány, vagy a kipufogója volt az, de akkor is, amikor gyorsított elottem, akkor is úgy láttam, hogy ebbe talán beleszippantani se lenne cikis. Lehet, hogy hidrogénnel ment?
>
> Egy gondolat a hibridekrol: én nem ott látom az eltérést, hogy jaj, ez sokkal kevesebbet eszik, hanem ott, hogy a hibridekkel foleg a városi forgalomban a fékezéssel felemésztett mozgási energia nem eldisszipálva lesz, hanem jelentos részben visszanyerve. Valamint a változó terhelésu menetben elképzelheto, hogy a motor egy jóval egyenletesebb járást vehet fel, ami jelentos hatásfokjavulással és károsanyagkibocsátás-csökkenéssel járhat. Elobb-utóbb csak lesznek sokkal jobb aksik is. (MJ/kg, élettartam, hatásfok, töltési sebesség...)
>
> hjozsi
>
>
>
>
>



More information about the Elektro-etc mailing list