[elektro-etc] dizel kerdesek

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
Tue Dec 29 21:39:16 CET 2009


a gazolaj lenyege, hogy szeles levego-gazolaj arany tartomanyban meggyullad..

a benzin egy tok szuk tartomanyban gyullad meg csak rendesen. 

ha a forro levegobe egy golyokent beejted a benzint, akkor a feluleten lesz olyan pont, ahol jo az arany, es meg fog gyulladni, de a golyod nem fog tudni idoben rendesen elegni. ha meg beporlasztod hogy azonnal frankon elkeveredjen, akkor ha tul higra jon ki, nem fog meggyulladni.

vajk




________________________________
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
To: elektro-etc at tesla.hu
Sent: Tue, 29 December, 2009 21:18:55
Subject: Re: [elektro-etc] dizel kerdesek

Köszönöm a sok infót, amit beírtatok.
Látom, hogy inkább a tipusváltozatok mentén folyt a vita, meg a kiegészíto cuccok hatásain, meg volt személyeskedés is, ez van.

Azért feszegettem a dízel módú benzines témát, mert úgy látom, hogy nem lehet kizárólagossá tenni egyik üzemanyag fajtát sem, hiszen van (egyelore) a koolaj, aminek erosen vegyes az összetétele, és bár a kémia sokmindenre képes, az olcsóság csak addig tart (valszleg), amíg az összetevok arányában van a fogyasztás is.

Meg azért, mert elobb-utóbb a fossziliákról áttérnek a gyártott szénhidrogénekre, amik így nem régmúlt energiák direkt hordozói, hanem ma fellelheto, más forrású energiáké. Nem lenne rossz, ha ezek jó hatásfokú motorokban égnének el..

A mercis kísérletrol nem láttam elég infót. Nem tudom most sem, hogy ez tényleg dízelként is tud-e muködni. Azt nem láttam tehát, hogy a surítés elott vagy után nyomják-e be az üzemanyagot. Bár volt az egyik linken egy utalás, hogy változtatni tudják a surítési viszonyt is, ami arra utal, hogy talán képes tényleg dízel módon is muködni.

Na meg azért is feszegettem, mert nem látok világosan ebben a témában. Elvi dolgok jobban érdekeltek volna a miérteket illetoen, mint tipusjellemzok.

Azt nem értem, hogy a benzin kompresszióturése miért akadályozná meg a dízelben való használatot, hiszen egy alig 10 fölötti surítést nem lehet már jelentosen növelni anélkül, hogy öngyulladás be ne következzen, míg a dízelben eleve ennél jóval nagyobbat is alkalmaznak, tehát el nem tudom képzelni, hogy ha ide, a meggypirosan izzó levegobe belespriccelnek gázolaj helyett benzint, az ne akarna meggyulladni.

Jó lenne érteni azt is, hogy a dízel módú üzemnél mitol keletkezik korom. Akkor is, ha jókora a légfelesleg, benzinesnél meg miért kevésbé vagy nem.
Azt hogy csinálják, amit a múltkor láttam? Egy dögnagy autó állt elottem, két kipufogónyílás hátul, pont bele lehetett látni, ahogy a lámpa belevilágított. Koromnak, bármiféle szennyezodésnek nyoma se volt. (Tipust nem jegyeztem meg.) Persze lehet, hogy vagy még vadi új volt a járgány, vagy a kipufogója volt az, de akkor is, amikor gyorsított elottem, akkor is úgy láttam, hogy ebbe talán beleszippantani se lenne cikis. Lehet, hogy hidrogénnel ment?

Egy gondolat a hibridekrol: én nem ott látom az eltérést, hogy jaj, ez sokkal kevesebbet eszik, hanem ott, hogy a hibridekkel foleg a városi forgalomban a fékezéssel felemésztett mozgási energia nem eldisszipálva lesz, hanem jelentos részben visszanyerve. Valamint a változó terhelésu menetben elképzelheto, hogy a motor egy jóval egyenletesebb járást vehet fel, ami jelentos hatásfokjavulással és károsanyagkibocsátás-csökkenéssel járhat. Elobb-utóbb csak lesznek sokkal jobb aksik is. (MJ/kg, élettartam, hatásfok, töltési sebesség...)

hjozsi 



      


More information about the Elektro-etc mailing list