[elektro-etc] Kia -teljesítménygörbe -> dízel
Acs Gabor
agabor at electrodesign.hu
Sun Dec 27 15:03:16 CET 2009
Nehéz ezekkel az információkkal vitatkozni. Vannak egyrészt a
katalógusadatok, amik számok, összehasonlíthatóak, és vannak a lebegő
részecskéről szóló hírek, amit lehet elhinni, vagy nem (én elhiszem), de
a dolog súlyát megítélni nagyon nehéz. Jelenleg a legtöbb autómárkához
közel annyi féle dízel motort választhatsz, amennyi benzinest. Ha a
dízel tényleg ennyire ártalmas ahogy írod, semmiből nem állna az
autógyáraknak leállni vele, a kormányoknak betiltani, mondván ott van
helyette a benzines, tessék ezt használni.
Néhány adat:
" Mas 150-170LE-s dizelek ugy nyomjak a 300g/km CO2 erteket mint a
huzat... "
Ha már Kiákról beszélünk: 2.0 dízelmotor, 140 LE, 150 g/km CO2.
" 5%-10% fogyasztas kulonbseg nem fogja a foldet nyomorba donteni "
Kia 1.6 benzin: 7l/100 km vegyes, 1.6 dízel 4.9l/100 km vegyes. Ez
1,43-as szorzó. Azt nem tudom, hogy szénatomból ez hogyan néz ki, de a
dízel 130g CO2-t termel, a benzines 166-ot km-enként.
" Akik egy resze a kakit is megeszi ha (...) eleg occsó hozza. "
1.6 dízel listaára 5.068.000, 1.6 benziné 4.639.000
" Csak torold ki a kipuffjat. "
Ebből semmilyen következtetést nem tudok levonni. Kitörölted az enyémet
is, kormos is volt. De ha eljössz hozzám a birtokra, és kitörölgeted a
fatüzelésű kályhámat, vagy a kéményét, ott is lesz bizony korom. Itthon
gázzal tüzelek, nincs is korom a kéményemben, de nem vagyok róla
meggyőződve, hogy összességében a gáz eltüzelésével jobban jár az
emberiség, mint ha fával fűtök.
" 100e km után lóg a bele... 2-3 évesnél idősebb stb" (nem pontosan
idéztem).
A zöldkártyám megmaradt a Toyotámból, azzal épp 100e körül (lehet, hogy
90 volt) mentem vizsgáztatni:
Füstölés gyári érték: 1,5 m-1 Mért érték: 1,2 m-1
De nem akarok én a dízel védője lenni, nem értek ezekhez a dolgokhoz
-csak hangosan gondolkozom. Az biztos, hogy ha egy buszt látok
közeledni, már sorolok máshova, kikapcsolom a levegőbefújást, ha mégis
bejött a füstje, lehet letekerni az ablakokat. Ez biztos, hogy tök
egészségtelen. De ugyanezt a fiatal dízelautóknál nem tapasztalom
(tudom, más szemcseméret, meg minden). Én csak a dolgok arányát
szeretném tisztán látni, hogy itt mennyi a hatáskeltés, és mennyi a
tényleges károkozás, ha én most egy dízelautót veszek.
Gábor
Fuzesi Arnold írta:
>
>
> On 2009. 12. 26. 13:15, Valenta, Ferenc wrote:
>> Hi,
>>
>> Gondolod, hogy a vilagon csak te tudsz a reszecskekrol, es maganyos
>> hoskent egyedul kell szembeszallnod a gonosz autogyartokkal? :)
>
> A vegfelhasznalokkal inkabb. Akik egy resze a kakit is megeszi ha az
> trendi es/vagy a szomszed is azt eszi, meg ha eleg occsó hozza.
>
>> Mindenki tisztaban van a veszellyel. A korlatozassal is egyetertek.
>
> Wow...fejlodsz :)
> Lassan de biztosan...
>
>> Majd benne lesz, hogy a szuros, vagy az Euro akarhanyas szabvanynak
>> barmilyen technologiaval megfelelo jarmuvek is kivetelek.
>
> Amiket remelem szigoruan zoldkartyaznak is...es nem csak a gyar
> tesztpalyajan meg a laborban produkalnak tuti emissziokat, hanem 2 ev
> utan is az utcan...
>
> idezek:
> "Az EGR-szelep, mint a neve is mutatja (Exhaust Gas Recirculation),
> kipufogogazt vezet vissza az egesterbe, hogy csokkenjen a motor
> karosanyag kibocsatasa (elsosorban az NO osszetevok).
> Ez szep es udvozlendo dolog, de sajnos az EGR-szelepen egy ido utan
> lerakodasok keletkeznek es onnantol nem mukodik tokeletesen. Dizel
> autoknal a kipufogogaz szilardanyag tartalma (korom) miatt ez az
> allapot gyorsan, akár nehany tizezer km alatt bekovetkezik, es
> innentol kezdve megette a fene a kornyezetvedelmet. A hibasan mukodo
> EGR-szelep raadasul becsapja a vezerlo elektronikat, mindenfele
> hibauzeneteket general.
> Az EGR-szelep elvileg tisztithato, a gyakorlatban azonban sokszor csak
> a -- meregdraga -- csere segit.
> Ezert talaltak ki az EGR-szelep "lefalazasat". Mivel a szelep immar
> nem erintkezik a kipufogogazzal, az orok elete is garantalt :-)"
>
> Errol szerintem ennyit. Vannak probalkozasok EGR mentes okossagokra
> mint az AdBlue, de kb zsakutca mind.
>
>> A tobbi informaciod pedig elavult, vagy eleve hamis.
>
> Forrás?
>
>> A dizel 8-szor tobbet bocsat ki? Pontosan melyik?
>
> Akármelyik. Csak torold ki a kipuffjat. Hogy egy egyszeruen
> kivitelezheto modszert mondjak.
>
>> Az en 1995-os, adagolos dizelem a zoldkartya meres szerint kb 10x-20x
>> tobbet fustol, mint egy kb ugyanekkora motoros, 2002-es, szinten szuro
>> nelkuli HDI. A fogyasztasuk kb megegyezik, a HDI joval erosebb.
>
> Zoldkartyan pontosan melyik ertek a fustoles jellemzoje?
> gramm/km... ezzel akarod merni a 10- 2.5mikronos reszecskek okozta
> szennyezest?:) Amely reszecskek le sem ulepednek normal esetben a
> levegoben annyira konnyuek. Majd pont sokat csesznek az oklomnyi
> koromdarabok mellett a zoldkartya meresen.... A szmogriadó meg jórészt
> róluk szól...
>
> Van itt némi diszharmonia a rendszerben. Vagy kovetkezetlenseg. De nem
> az elso ilyen a vilagban...meg nem is az utolso... De legalabb
> szmogriado eseten a dizeleknek pihi van. Ez mar haladas.
>
>> A fogyasztas-kulonbseg nem 5-10%. Nezz utana. Idonkent valoban csak
>
> Pedig annyi. Ha szenatomban, tomegben merjuk. Persze az ecceri ember a
> kuton literben meri...es mit sem tud rola h hany C atomot eget el
> CO2-ve ekozben. "A dizel occsóbb tehat kornyezetbaratabb". Itt megall
> a tudomany.
>
>> CO2 es egyeb kibocsatas is tartozik. Ahogy viszik lejjebb a kvotat,
>> hullanak ki a benzines sportkocsik, meg terepjarok, meg minden auto,
>> egyszeruen csak dizelben lehet megcsinalni.
>
> Ehhez kepest a Ferrari uj 570LE-s 4.5-os szivo!!! autoja 13.x literes
> atlagfogyival elmaszkal normal uzemben es kozben EUR5-ot teljesiti.
> Ezt melyik dizel tudja?
>
> "The result is that the Ferrari 458 Italia produces only 307 g/km of
> CO2 and has a fuel consumption of just 13.3 l/100 km (combined cycle),
> a benchmark for the entire segment."
>
> http://www.honestjohn.co.uk/news/item.htm?id=10227
>
> (2.0-os 307-es PUG HDI 147 g/km CO2 kibocsatassal bir.... durvan sok
> ehhez kepest aranyaiban plane h feltoltott es dizel motor...)
>
> Vagy melyik dizel tudja az Alfa 1.4-es turbos benzines 170LE-s
> multiAir motorjanak 5.6 literes atlagjat? Csak h mondjak elerheto
> autot is.
>
> http://www.4wheelsnews.com/alfa-romeo-mito-14-multiair-revealed/
>
> "According to Fiat Powertrain Technologies data, particulates drop by
> up to 40% and NOx levels are reduced to half. For instance, the
> mid-range 1.4 Turbobenzina 135 hp engine allows for a 0-60 sprint “at
> the very top of the mini category.”"
>
> CO2 emission levels for this engine are recorded at 129g/km of CO2,
> while fuel consumption rating is at 5.6l/100 km. The biggest of the
> three — the 1.4 MultiAir Turbobenzina 170 hp unit — provides 39 g/km
> of CO2 and 4.8 l/100km over the extraurban cycle, while the smallest,
> the 105 HP 1.4 power unit, “ensures full involvement at the wheel.”
> The new engines are indeed appealing but the recognized star of the
> new MiTo addition is the Start&Stop system, used for the first time on
> an Alfa Romeo. "
>
> Mas 150-170LE-s dizelek ugy nyomjak a 300g/km CO2 erteket mint a huzat...
>
> A.
>
>
> _____________ NOD32 4717 (20091226) Információ _____________
>
> Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
> http://www.nod32.hu
>
>
>
More information about the Elektro-etc
mailing list