[elektro-etc] dizel kerdesek - 3-4
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sun Dec 27 11:33:05 CET 2009
Folytatás, csak hogy ne egybe legyen az egész.
Nézegetve a különféle üzemanyagok égéshojét, az tunik ki, hogy minél
hosszabb szénláncú a szénhidrogén, annál nagyobb az energiatartalma per
liter. De az arány nem olyan nagy, mint amilyen arányban a dízelek
kevesebbet szoktak fogyasztani. Tehát:
3. Igaz-e, hogy a dízel hatásfoka nagyobb alapban, mert jóval nagyobb
kompresszióval képes muködni? Nekem úgy tunik, hogy ez igaz. Azokban a
motorokban, amikben üzemanyag-levego keveréket surítenek, korlátozott a
használható kompresszió, míg ahol csak levegot, ott csak a szerkezeti
anyagok szabják meg, hogy meddig mennek el. Más kérdés persze, hogy a túl
magas homérséklet hatására a nitrogén is oxidálódik, de most ezt a részét
hagyjuk.
Azaz ne hagyjuk, mert vad ötletem támadt: Baromi nagy dízelgépeknél (pl
hajók) meg lehetne csinálni, hogy valahogy a levegobol eltávolítják a
nitrogén zömét, és a hengerek szinte tiszta oxigént szívnak be és
surítenek. Ekkor ugye a kompressziónak már csak a szerkezeti anyagok
tulajdonságai szabnak határt, tehát iszonyú nagy nyomásokat is lehetne
használni, nagyon jó hatásfokú lehetne a motor. (Persze abból, hogy nem
csinálják, arra következtetek, hogy valamiért nem gazdaságos a megoldás,
vagy nehezen, drágán kivitelezheto csak.)
tehát 4: rossz irányban okoskodtam?
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list