[elektro-etc] Nagy magyar agy
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Fri Dec 18 23:26:43 CET 2009
Kíváncsi voltam, de csak kevés eredményre jutottam.
Az már látszik, hogy az ionhajtóművekben xeonont használnak. Ez érthető
is, mivel ennek elég nagy az atomtömege, és könnyen ionizálható. Az újabb
módszerek az ionizáláshoz mikrohullámot használnak. A gyorsítás kb úgy
megy, mint egy elektroncsőben.
Na innen már itt-ott hülyeségeket beszélnek. Először is 6kV-ról írnak egy
helyen, ami baromság, amikor egy tv-ben is már akár 30kV-ot is használnak,
valamint 6kV-tal egy ilyen iont bakfity sebességre lehet csak gyorsítani.
(Ha 1 elektront szakítanak le a xenonatomról, akkor 6kV-nál
E=6000*1,9e-19=9,6e-16J energiára tesz szer.
Egy ilyen mag súlya 0,131/6e24=2,18e-26 kg, amiből a sebesség
v=gyök(2E/m)=2,97e5 m/s, tehát durván 300km/s.
Szerintem ennyit akár egy rakétahajtómű is tudhat. Én azt gondoltam, hogy
ha nem is fénysebességgel, de legalább annak valami nem túl pici
hányadával tudnak nyomulni. Ami meg is történne, ha jóval nagyobb fesszel
gyorsítanának. Márpedig vannak huszonkW-os ilyen hajtóművek is, és hamar
elfogyna a xenon, ha nem ezt tennék. Pl a fenti példában, ha 600kV lenne a
gyorsítófesz, máris 3000km/s lenne a kilépő ion sebessége. Ha meg mondjuk
4 elektron is le lenne róla szakítva, akkor meg 12ezer km/s, ami már 4%-a
lenne a fénysebességnek. Ennek már volna értelme.
Mivel a magyar akár tudományos újságírás annyira gagyi, hogy még az
impulzust is másodpercben méri :-), nem bánnám, ha lenne valaki angolul
tudó, és jobb helyeken utána olvasna ilyen adatoknak. Pl hogy mekkora
valójában a szokásos gyorsítófesz, hány elektront szakítanak le a
xenonról, xenont szoktak betölteni, azzal mennyi ideig tud működni mekkora
tolóerővel egy ilyen ionhajtómű.... Szóval amit csak lehet, hogy némi
számolással képbe jöhessen az emberfia.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list