[elektro-etc] nyári gumi
Charles Hoss
charles.hoss at gmail.com
Wed Dec 17 21:03:02 CET 2008
Erdos Zoltan írta:
> http://totalcar.hu/magazin/technika/teligumi/
>
> :-(
elolvastam es vicces .
nagyon erosen marketingszagu . az aki olyan maximalista hogy nyari gumit
vesz , az vesz telit is (vagy kapja a kereskedotol) aki - mint en is -
nem foglalkozik vele az negyevszakost hasznal es kesz .
> Én, illetve mi itt, a Totalcar szerkesztőségében inkább veszünk
> gyengébb, idősebb vagy kevesebbé extrás autót, mint hogy a
> gumivásárlásnál spóroljunk, s Önöknek is csak ezt tudjuk tanácsolni.
en itt a keleti vegeken inkabb ujabb , jobb futomuvu autot vennek ha
tehetnem , magasabb generacios ABS-el , ESP-vel ha ez szamitana .
igy hogy nem szamit , megvettem a legvacakabb , de legmegbizhatobb autot
a cegnek - es nem romlott el , nem utkozott , nem serult meg a futomu ,
gumik es fek miatt - raesett letra , meghuztak parkoloban ,
nekidontottek valami nagyot es kesz . a gumira ha ketszer ennyit
koltottem volna , akkor most ketszer annyiert kopna le lassan rola .
tobb mint hetvenezer van benne - a ducaton , a mitsu l400-on is szaz
felett csereltem a gyari elso garnitura gumit .
> És akkor a jobb gumival elkerülhető személyi sérülésekről még nem is
> beszéltünk, pedig lehetne.
beszeljunk arrol hogy ki serult meg a gumi miatt .
beszeljunk . idestova husz eve vezetek mindenfele korulmenyek kozott
palermotol gdyniaig - onosesotol - tuzforro aszfaltig , versenyen ,
trial , trophy , ejszakai saras tajekozodasi off-road versenyen - es ugy
latom hogy a gumi szamit , de a jozansag tobbet er . nem kell belemenni
a mocsokba ugy hogy nem tudod hogy jossz ki belole . jeges uton
elveszhet a tapadas barmekkora resze . erre rakeszulni nehez - sokkal
gyorsabban es durvabban valtozik mint a gumi .
> Ugye azt már nem tényleg kell túlragozni, hogy télre téli gumi kell?
> Nem elsősorban a hóesés miatt -- azért is, persze --, hanem a hideg
> levegő és a fagyos aszfalt miatt. A nyári gumi optimális működésének
> hőmérsékleti tartománya nagyjából 7-5 Celsius-fok körül kezdődik, ez
> alatt anyaga jelentősen veszít rugalmasságából. A keménnyé, rideggé
> váló gumi pedig rosszabbul tapad, mint a kifejezetten hideg
> hőmérsékleti viszonyokhoz fejlesztett téli gumi. A különbség már
> száraz aszfalton is érezhető, de hideg időben vízen meg persze havon
> már tragikusan vacak egy átlagos nyári gumi. Jó, de nem tökéletes
> megoldás a négy évszakos abroncs, ahogy ez a teszt eredményeiből is
> kiderül majd. Csak olyanoknak ajánlanánk, akik kifejezetten keveset
> autóznak, és mindenképp egy garnitúrát akarnak használni télen-nyáron.
ugyes . ezt a bekezdest egy normalis olvaso a feleig sem olvas el ,
akkora az ismetlodese - addig pedig a teli gumi alternativaja a nyari
gumi - pedig nem az . a teli gumi alternativaja a negyevszakos gumi . az
evszakos gumi ellentete , alternativaja a nem evszakos .
csak azoknak ajanlanank akik kifejezetten keveset autoznak ? pl mentosok
, buszok (na jo , az nehez) taxisok stb .
a masik kedvencem :
> tt említeném meg, hogy az M+S (az angol "mud + snow", illetve a német
> "Matsch + Schnee", azaz sár és hó) rövidítés önmagában csak annyit
> jelent, hogy az abroncs valamelyest "télálló". Például a teszt mindkét
> méretkategóriájában (egyébként egészen jól) szereplő, új Goodyear
> Vector 4 Season négy évszakos gumin is megtalálható ez a jelölés.
> Hiányzik viszont a hópihe stilizált szimbóluma, vásárlásnál erre is
> érdemes odafigyelni.
es mit szamit hogy hianyzik egy hopihe stilizalt szimboluma ? egy
egyebkent jol teljesito negyevszakos gumi oldalarol ? maaaarkeeetiiing
tulajdonkeppen irhatnank azt is hogy a hatevszakos gumi pedig jobb mint
a negy .
> Az alulkormányzottság (orrtolás, ilyen lesz a kocsi kopottabb első,
> jobb hátsó gumikkal) a legtöbb sofőr számára könnyebben kezelhető és
> kivédhető viselkedés, mint a hirtelen túlkormányzottság. Utóbbi a
> farolás, amire akkor válik hajlamossá a verda, ha elölre tapadósabb,
> hátulra kopottabb gumikat teszünk. Kérdezzék csak meg a driftereket.
kerdezzuk mar meg - van itt a listan . en hiszek abban hogy
asszimetrikus gumival kozlekedni veszelyes . kiszamithatatlanna teszi az
autot - egy normal sofor nem tud olyan fizikai modellt futtatni fejben a
kocsi fizikajabol amiben eltero mintak , tapadasok , lengescsillapitok
vannak oldalankent , tengelyenkent .
> Ami a kopottságot, azaz a minimális profilmélységet illeti, a törvényi
> előírás 1,6 milliméter, de ez már rég a súlyos közúti veszélyeztetés
> kategóriája. 3-4 mm profil alatt a téli gumi megérett a cserére.
akkor nem kene a torvenyt modositani ? mondjuk kezdesnek ?
ki mondja meg hogy a 2 mm az mar sulyos kozuti veszelyeztetes , de
mondjuk nyaron a vagott slick helyett a sima nyarigumi nem az ?
a szabalyok azt adjak meg ami keretek kozott kozlekedunk . ez az
elvarhato parameter , nem veszelyes , hanem szabalyos . ha veszelyesse
valhat , akkor az ellentetert , a torvenyhozo a hibas .
> Nézzük, miből választhatunk, ha már meggyőztük magunkat, hogy kell a
> téli gumi, illetve hogy a lehető legjobbat vegyük. Szerencsére mindkét
> méretosztályban találunk bőven "különösen ajánlott" és "ajánlott"
> minősítést elérő gumikat, van miből válogatni. Egy mintázat sikeréhez
> egyébként a száraz és vizes aszfalton, valamint a havon és jégen
> mutatott jó teljesítményen túl alacsony gördülési ellenállás, jó
> zajkomfort és nem túl gyors kopás szükségeltetik.
ez egy zsir resz . sehol nem vetodik fel hogy hogyan veszeli at a teli
gumi a nyari tarolast . ha ketszer annyi lagyitot tesznek bele , akkor
jol szerepel majd , de ultragyorsan kemenyedik majd meg , oregszik meg -
tehat ez a teszt semmit nem mond arrol hogy a jo dragara ertekelt (a
tesztnyeres alapjan) teligumi mit teljesit majd jovo telen . par eve
olvastam egy tesztet , ami azt deritette ki hogy a potkerek ami egy evet
allt a kocsi csomagtartojaban , jo nyomassal akar husz szazalekot is
veszthet a tapadasabol . a garazsban aszalt gumival ugyanez lehet .
elvben sotetben es hidegben kene tartani , mondjuk pinceben , de ahhoz
hogy egy gumit harom even is tul hasznalj , szinten nyugalom kell -
ugyanannyi erv szol ellene mint a negyevszakos ellen .
csinalni kene egy tesztet egy hateves teligumi es egy keteves
negyevszakos kozott .
bocsi a duhongesert , de ez nekem nagyon kalgonszagu teszt volt .
bye
dexter
>
> Acs Gabor wrote:
>
>> Egyedül a biztonság, ami miatt érdekel. Nem is a megcsúszás, hanem
>> hogy pl. autópályán nem lenne jó defektet kapni. Főleg ha egy
>> önjelölt igazságosztó befékez elém, akkor igen nagy terhelést kaphat,
>> ha ilyenkor elszáll, talán megy vele az egész autó.
>> Mint Fábry szokta mondani, mi a hasonlóság a tangabugyi és a
>> láncfűrész között...
>>
>>
>> Gábor
>>
>> 2008.12.17. 7:54 keltezéssel, Sgyozo írta:
>>
>>> Hali
>>>
>>> A repedések ellen folyékony gumival lehet kenegetni a gumi
>>> napfénynek erősen kitett felületét, Ezzel megelőzzük (csökkentjük)
>>> a tövábbi oldószer elvesztést, lezárjuk a pórusokat, és a repedések
>>> ami a leges legkülső felület kiszáradásából indul ki, is megelőzhetőek.
>>> A repedések a gumiköpeny oldalán (uv sugárzásnak kitett felületén)
>>> keletkeznek leginkább, így ha lehet ne a tüző napon parkoljunk,
>>> jót tesz a garázs a guminak. A felkeményedés akkor következik be
>>> amikor az oldószervesztés már nem csak a felületet érinti, hanem
>>> a gumi "husát" is. Ekkor a kemény gumi akár a belső szövetet is
>>> roncsolhatja, itt ott kipuposodik, vagy keményre fujáskor az oldalán
>>> hullámos felületek keletkeznek a szövet gyengülése miatt.
>>> ilyenkor nagyon kevés van hátra a guminak már a durrdefektig.
>>> A gumi gondozása esetén a futófelület végéig el lehet használni.
>>> a gumit. Ehhez rendszeres ápolás kell, évente kétszer folyékony
>>> gumi, közte meg szilikon spray . a lényeg hogy ha ránézésre
>>> is szárad a gumi, kiszürkül, valamivel gyorsan zárjuk el a pórusokat.
>>>
>>> Persze érdemes gazdasági számításokat is végezni, hogy mennyibe
>>> kerül az ilyen ápolás, mennyit nyerünk vele, és mit ér meg a
>>> biztonságunk.
>>> Remélem segített a döntésben,
>>> Győző
>>>
>>>
>>>
>>> _____________ NOD32 3696 (20081216) Információ _____________
>>>
>>> Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
>>> http://www.nod32.hu
>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
>
More information about the Elektro-etc
mailing list