[elektro-etc] arok-fa
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Nov 5 17:01:46 CET 2007
Laurinyecz Zoltán wrote:
> Pontosan errol beszéltem hjózsi. Megéri mégegyszer elolvasni az utolsó
> betuig.
>
> Z
>
> Sziasztok!
>
> Az a nagy fo problema hogy a muszaki hibababoladodo baleseteken, es
> rosszulleteken kivul gyakorlatilag a legkiemelkedobb ok a nem
> megfelelo helyzetfelmeres... Egyszeruen van nagyon sok (es lassuk be,
> fokent fiatal) akik a
> kovetkezoket gondoljak:
Ezt maga a Jóisten írta? Honnan lehet tudni statisztikai elemzések
nélkül, hogy kik, milyen okokból szenvednek balesetet? Ki tudja, hogy
ezek miket gondoltak elotte?
Ez úgy baromság, ahogy van. Csak az "én sohasem hibázok" felfogás
mondathat valakivel ilyet. Fel kéne fogni, hogy egyáltalán nem errol van
szó, ez egy tök más, társadalmi, viselkedéstani vagy mittudomén, milyen
problémakör, ezen az alapon foglalkozhatnánk aprópóból (!) a
drogosokkal, a hajléktalanokkal, a tolvajokkal, bármivel, csak
értelmetlen.
Ami meg már átment a gyakorlatba, abs, meg a többi menetstabilizáló és
egyéb rendszer, a téligumi, az állandóan fejlesztett gumianyagok, a
kasznik egyre növekvo biztonsága, energiaelnyelo zónák és tesztelésük,
amik miatt rengeteg autót törnek össze szándékosan bábukkal. Magától
értetodo a biztonsági öv és a légzsák is már szinte, az autók lámpáira
vonatkozó eloírások is mind a biztonság (látni és láttatni) érdekében
vannak, és a lámpafejlesztok rengeteget fordítanak arra, hogy ez úgy is
legyen (láttam mérohelyiséget pl a GE-ben), szóval milliárdokat költenek
állandóan a biztonságra. Nem pedig lesöpörve a problémát simán a
neveléssel akarják elérni a balesetek súlyosságának a csökkentését. Mert
az nem járható út!
Mibol gondolhatja bárki is, hogy ez a folyamat véget ért?
Néhány buszbaleset elég, hogy a buszgyártók elgondolkozzanak annak a
muszaki megvalósításán, hogy a felborult busz felso része ne tünjön el,
ezzel halálra ítélve a felborult busz utasait. Mi akadályozhatja meg,
hogy foglalkozzanak a buszok felborulásának az okaival is? Csak nem
diszkóbaleset egy busz árok miatti felborulása? A buszgyártók meg fogják
oldani elobb-utóbb, hogy a felborult busz teteje nagyjából a helyén
maradjon. A traktoroknál is megoldották a boruláskori soförhalál
kivédését. Miért ne lehetne a jármuveken kívüli okokkal is foglalkozni?
Már el is kezdték régóta, egyre jobb útvonaltervezéssel pl. Én is tudok
példákat, hogy hol alakították át az útpálya vonalát azért, hogy
csökkenjen a balesetek száma, pl a 85-ös úton sok ilyen változtatást
csináltak. Meg olyat is tudok, hogy ahol gyakori volt a rosszul
megszerkesztett sávkioszátsok miatti összemenés, az megszunjön. Pl a
70-es út elején, mielott a pálya alatt átmegy kifelé, illetve tovább
megy egyenesen.
Hát ilyesmikrol van szó, nem pedig nevelési kérdésekrol.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list