[elektro-etc] Keszul az ujabb aljas csapda ?!

Halasz Ferenc halaszfm at gmail.com
Sat Mar 31 22:37:23 CEST 2007


Volt (van) egy törekvés arra, hogy több mérnök legyen
mérnök-közgazdász. Azért, hogy amit terveznek, ne _csak_
mérnöki műremek legyen, hanem lehessen belőle sikeres
piaci termék. Szerintem az ellenpont nagyon hiányzik:
Képeznek közgazdákat, (pénzembereket), akiknek egy része
nélkülözi a jó mérnökökre jellemző gondolkodásmódot. Jele-
sül az agyszülemények gyakorlati használhatóságának nem
lényegtelen eleme a _stabilitás_, a stabil "munkapontban"
való működés, de mindenképp az erre való törekvés.
Pl.: Képzeljünk el egy olyan autót, amelyiknek a kormány-
zási tulajdonságai olyanok, hogy középállásban van ugyan
egyensúlyi állapot, de az attól való kis eltérés valami
pozitív visszacsatolás, v. egyeb miatt a kis eltérés növe-
kedése irányába hat. Ha egy ilyen kocsinak elengedjük a
kormányát, pillanatok alatt dugóhúzóba kerül. Őrült fárasz-
tó, sok energiánkat lekötő dolog lehet egy ilyen kocsit vezetni.
A gazdasági hatású döntéseknél sem közömbös, hogy a teljes
rendszer mennyire önszabályozó. Ha telerakják öngerjesztésre
hajlamos elemekkel, akkor a működtetésre aránytalanul sok,
beláthatatlanul _szétgyűrűző_ hatású _kompenzáló_ elemet kell
használni. A rendszer drágán és idegesítően instabilan fog
működni. Sok okot fog adni a "kézivezérlésre" és tűzoltásszerű
intézkedésekre. A dolgok kézbentarthatóságára újabb és újabb
sóhivatalokat kell életrehívni. Ezek drágán működnek, és az
"önszabályozásuk" még csak véletlenül sem "önmegszüntető" irányú.
(Ezeket jól ismerjük már a "létező szocializmus" korszakából.
Munkájuknak egyre nagyobb hányada saját létük fontosságának
bizonyítására fordítódik. Hajlamosak rákként viselkedni, növekedni,
felszámolásuk ezért nehéz és egyre több érdeket sért. Juszt se
írok példát, mert az már a flamere lenne való. ;-)  Üdv: HFeri



More information about the Elektro-etc mailing list