[elektro-etc] OT: Repules, nyomasvaltozas, ver
Horvath Zsolt
hozso_001 at freemail.hu
Tue Jun 26 16:19:16 CEST 2007
Ennyit találtam :
http://www.origo.hu/noilapozo/egeszseg/20010118repules.html
"A repülőgép utastere tulajdonképpen egy túlnyomásos kabin, ahol a nagy
magasságokban
is 1500-2000 méteres magassághoz hasonló nyomás biztosítható. A
testüregekben megrekedt
levegő térfogata ilyen körülmények között megnő. Ez különböző
problémákat okozhat."
...
"- Igen gyakori, főként leszálláskor, a fülekben jelentkező nyomás vagy
fájdalom. Ezt a belső
fülben lévő és a külső levegő közti nyomáskülönbség okozza. A
leszálláskor növekedő különbség
a dobhártya egyre erőteljesebb feszülését idézi elő. A külső és a belső
levegő közti nyomáskülönbség
kiegyenlítése megszünteti a nyomásérzetet. A kiegyenlítés a fülkürt (a
középfül és az orrüreg közti
összekötő járat) megnyílásával lehetséges. Ha azonban a járat
elzáródik, vagy valamilyen ok miatt
nem tud megnyílni, az akár a dobhártya szakadását is okozhatja. Ez igen
fájdalmas és maradandó
károsodást is okozhat."
Mondjuk ez inkább talán bulvár szerű... Itt írnják azt is, amit Dexter
is említett, hogy akkor lehet
probléma, ha el van dugulva az orr. Na, majd legközelebb viszek
orrsprayt. ;-)
Ez kicsit komolyabbnak tűnik:
http://www.keri.hu/oktatas/archiv/or0211.htm
"Fontos tényező a repülőgépen lévő levegő kisebb oxigéntartalma. A gépek
10 000 m körüli magasságban
repülnek, gyakran még magasabban. A kabinban uralkodó légtér nyomása és
oxigéntartalma ilyenkor 2-3000 m-es
tengerszint feletti magasságnak, ritkán 4000 m-es magasságnak felel
meg, tehát az utas relatív hypoxiás állapotba
kerül (3, 9, 13) . Egészséges ember mozgásszegény körülmények között
ezt észre sem veszi."
Most nem tudom fejből, hogy mennyi Ferihegy tengerszint feletti
magassága, de nem 3000m, az biztos.
Szóval azért csak kell, hogy változzon a nyomás. Szerintem... Valahonnan
rémlett, hogy csökkentik a nyomást
nagyobb magasságokban, hogy a repülő nyomásálló teste kisebb terhelést
kapjon.
Üdv.: Horváth Zsolt
Hofferek Attila írta:
> Horvath Zsolt írta:
>> Néhány hozzászólás:
>>
>> "Valamennyi nyomáskülönbség van fel-leszálláskor, nem éri meg
>> 100%-osan fixen tartani.
>> Géptípusonként változó mennyire "komfortos", ld. mennyire pattogtatja
>> az emberek fülét.
>> A teherszállítóknál többnyire kevésbé ügyelnek a raktér ilyen magas
>> komfortfokozatának
>> fenntartására. Utasszállítóknál más a helyzet "
>>
>> "Az utasszállítókon túlnyomásos kabin 2-4000m-nek megfelelő
>> túlnyomást biztosít
>> (4000m-ig nem kell oxigénmaszk sem). Emelkedéskor van
>> légnyomáscsökkenés de,
>> hogy az hatással van-e egy akkumulátorra azt nem tudom."
>
> Jó de ez azért mégsem az a fogösszekócolós állakpocsberepesztős
> vértköpős kategória :-) Most a gép előtt ülve is ingadozik a nyomás
> körülötted.
More information about the Elektro-etc
mailing list