[elektro-etc] Pécs
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Jun 25 10:31:01 CEST 2007
Famulus Számítástechnika wrote:
> A 19 ezer lakosú hollandiai Harenben pedig, Hans Mondermann
> közlekedéstervező elgondolása nyomán, 30 évvel ezelőtt nemcsak az
> összes közlekedési táblát és lámpát tüntették el, hanem a
> gyalogosjárdákat és átkelőket, sőt az úttestre festett jelzéseket is
> felszámolták. Az utcák faltól falig érnek, és az autósoknak,
> motorosoknak, kerékpárosoknak, gyalogosoknak így kell megtalálniuk
> saját útjukat. A közlekedésbiztonság ennek ellenére jobb, mint
> valaha, és az egész világról érkeznek közlekedési szakemberek
> megbámulni azt a várost, ahol nem érvényes egyetlen közlekedési
> szabály sem, mégis kevesebb a baleset, mint másutt. ......
Azért biztos nem ilyen tiszta a kép.
Elsőre érdekelne pl, hogy megtartották-e a jobbkéz szabályt, vagy ez is
likvidálódott-e a gyakorlatban is.
Úgy egyáltalán, szerintem messze nem az van, hogy semmi szabályt nem
tartanak be, max arról van szó, hogy itt semelyik nem érvényes jogilag.
Mindenki biztos jóval óvatosabban közlekedik, hiszen nem védi őket a
józan észen kívül semmi. Mégis jórészt ösztönből, ha máshogy nem,
betartják a nem érvényes szabályokat. Tehát annyiban nem okés a példa, a
módszer, hogy nincs benne az a lehetőség, hogy a világon sehol semmilyen
szabály nincs. Borítékolható, hogy ha az egész világon így lenne, és
akik a szabályok felszámolása után születtek jóval, és úgy ülnek autóba,
hogy szabad a gazda, azok már messze nem produkálnának ilyen fényes
baleseti statisztikákat. Van egy történelmi háttere annak, hogy a
kreszig eljutott a világ. Ebből kiindulva egy ilyen kis "szigetet"
létrehozva, az ottani eredményeket nem tekinthetjük valósnak.
Na meg arra is kíváncsi lennék, hogy ha esemény van, azt hogy rendezik
el. Pl, ha egy autós elüt egy gyalogost, vagy két autó összemegy, és
tetemes károk keletkeznek, ki a hunyó. Nem azt mondom, hogy ez nincs
megoldva, csak kíváncsi lennék, hogy van megoldva. Vagy, ha ki lenne
terjesztve a tök szabad közlekedés pl autópályákra? Mindegy, melyik
oldalon merre megyek, hol állok meg...? Vagy mégis kellenek alapvető
szabályok?
A felfestés és a pálya mentén meg benne sűrűn elhelyezett táblák,
jelzések nélküli forgalomra jó példa a hajózás. Szó sincs róla, hogy
mindenki megy, amerre jónak látja. A repülésről nem is beszélve. Úgy
tűnik, minél szabadabb a pálya, annál kötöttebbeknek kell lenniük a
szabályoknak. Pl egy repülőgép esetén már kívülről jövő, konkrét
utasításoknak is eleget kell tenni, nem elég az írott szabály. Na meg a
fizikai szabályok. Az űrutazásnál ezek még keményebbek. Látszólag tök
szabadon jöhet-mehet, de a valóság (a fizikai szabályok) az életükkel
fizetteti meg a tévedést a delikvensekkel. Elképzeltem, milyen lenne,
hogy ha valaki nem kellő szögben közelít az út széli parkoláshoz, akkor
meghal. :-) Mert mondjuk egy automata érzékelős golyószóró lelövi. :-)
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list