[elektro-etc] Pécs

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Jun 25 10:31:01 CEST 2007


Famulus Számítástechnika wrote:

> A 19 ezer lakosú hollandiai Harenben pedig, Hans Mondermann
> közlekedéstervező elgondolása nyomán, 30 évvel ezelőtt nemcsak az
> összes közlekedési táblát és lámpát tüntették el, hanem a
> gyalogosjárdákat és átkelőket, sőt az úttestre festett jelzéseket is
> felszámolták. Az utcák faltól falig érnek, és az autósoknak,
> motorosoknak, kerékpárosoknak, gyalogosoknak így kell megtalálniuk
> saját útjukat. A közlekedésbiztonság ennek ellenére jobb, mint
> valaha, és az egész világról érkeznek közlekedési szakemberek
> megbámulni azt a várost, ahol nem érvényes egyetlen közlekedési
> szabály sem, mégis kevesebb a baleset, mint másutt. ......

Azért biztos nem ilyen tiszta a kép.
Elsőre érdekelne pl, hogy megtartották-e a jobbkéz szabályt, vagy ez is 
likvidálódott-e a gyakorlatban is.

Úgy egyáltalán, szerintem messze nem az van, hogy semmi szabályt nem 
tartanak be, max arról van szó, hogy itt semelyik nem érvényes jogilag. 
Mindenki biztos jóval óvatosabban közlekedik, hiszen nem védi őket a 
józan észen kívül semmi. Mégis jórészt ösztönből, ha máshogy nem, 
betartják a nem érvényes szabályokat. Tehát annyiban nem okés a példa, a 
módszer, hogy nincs benne az a lehetőség, hogy a világon sehol semmilyen 
szabály nincs. Borítékolható, hogy ha az egész világon így lenne, és 
akik a szabályok felszámolása után születtek jóval, és úgy ülnek autóba, 
hogy szabad a gazda, azok már messze nem produkálnának ilyen fényes 
baleseti statisztikákat. Van egy történelmi háttere annak, hogy a 
kreszig eljutott a világ. Ebből kiindulva egy ilyen kis "szigetet" 
létrehozva, az ottani eredményeket nem tekinthetjük valósnak.

Na meg arra is kíváncsi lennék, hogy ha esemény van, azt hogy rendezik 
el. Pl, ha egy autós elüt egy gyalogost, vagy két autó összemegy, és 
tetemes károk keletkeznek, ki a hunyó. Nem azt mondom, hogy ez nincs 
megoldva, csak kíváncsi lennék, hogy van megoldva. Vagy, ha ki lenne 
terjesztve a tök szabad közlekedés pl autópályákra? Mindegy, melyik 
oldalon merre megyek, hol állok meg...? Vagy mégis kellenek alapvető 
szabályok?

A felfestés és a pálya mentén meg benne sűrűn elhelyezett táblák, 
jelzések nélküli forgalomra jó példa a hajózás. Szó sincs róla, hogy 
mindenki megy, amerre jónak látja. A repülésről nem is beszélve. Úgy 
tűnik, minél szabadabb a pálya, annál kötöttebbeknek kell lenniük a 
szabályoknak. Pl egy repülőgép esetén már kívülről jövő, konkrét 
utasításoknak is eleget kell tenni, nem elég az írott szabály. Na meg a 
fizikai szabályok. Az űrutazásnál ezek még keményebbek. Látszólag tök 
szabadon jöhet-mehet, de a valóság (a fizikai szabályok) az életükkel 
fizetteti meg a tévedést a delikvensekkel. Elképzeltem, milyen lenne, 
hogy ha valaki nem kellő szögben közelít az út széli parkoláshoz, akkor 
meghal. :-) Mert mondjuk egy automata érzékelős golyószóró lelövi. :-)

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list