[elektro-etc] szep uj vilag
Szabados István
szabados.i at easymail.hu
Sat Jun 16 15:36:17 CEST 2007
jhidvegi írta:
>
> Nem! Meg kéne érteni, hogy nem az elfordításhoz kell a nyomaték, hanem
> az elfordítás hatására egy másik irányú nyomaték jön létre.
Kedves Hjózsi!
Ellent kell mondanom.
Ha igazad lenne, akkor feltaláltad (volna) az örökmozgót.
Hogy lehet az, hogy a semmiből létrehozol nyomatékot?
>
> Hogy jobban lehessen érteni:
>
> Van egy vizszintes tengelyű kerék, és a tengely két vége legyen befogva
> egy nagy Y-ba, aminek a két szára között tud forogni a kerék. Az Y alja
> legyen keményen csapágyazva, maga az Y szerkezet legyen merev.
>
> Ha a kereket piszkosul megpörgetjük, akkor nem az Y tengelye körüli
> elforgatáshoz kell nyomaték, ahhoz semmi nyomaték nem kell, ellenben az
> Y alsó csapágyazási pontján keletkezik egy jókora nyomaték.
Ha pedig hagyom, hogy egy kicsit elmozduljon, akkor már van munkavégzés is a semmiből.
>
> Ha az Y-t egy motor kormányszerkezethez hasonlóval fordíthatom el, tehát
> mintha motoroznék, akkor könnyedén el fogom tudni fordítani pl jobbra. A
> fordítás idején, tehát amíg van elfordítás irányú szögsebesség, egy
> azzal arányos, az egész hóbelevancot balra eldönteni akaró nyomaték
> keletkezik, de ezt az Y alján lévő csapágyazás felfogja. Ha nincs így
> megfogva, akkor dőlni akar a szerkezet, és ennek kell tudni
> ellentartani, ahogy az Y csapágya alul ellen is tart.
>
> Irányok: ha a forgás irányát egy vektorral jellemezzük a jobbkéz szabály
> szerint, akkor úgy néz ki, hogy a kerék szögsebesség vektora balra mutat
> kezdetben. (A jobbkéz ujjai a kerület mentén érintőirányba mutatnak, a
> kinyújtott hüvelykujj mutatja a vektor irányát). Nyomatékra ugyanígy
> lehet vektort definiálni.
>
> Ha jobbra fordítom az Y-t, akkor egy lefelé mutató nyomatékot fejtek ki,
> és az Y elfordítási szögsebessége is lefelé mutat. Az a nyomaték, ami el
> akarja dönteni a szerkezetet balra, az meg hátrafelé mutat.
>
> Ez a nyomaték tök kvalitatíve is megérthető.
> Ragadjuk ki a kerék éppen fenn és lenn tartózkodó két átellenes pontját,
> ott egy-egy tömeget.
> A kerék ménkű mód forog, erős centrifugális erő hat, a kis kiszemelt
> tömegek sugárirányú erőt fejtenek ki a mondjuk küllőkön át a tengelyre,
> agyra. Egymás erejét kiegyenlítik.
>
> Na most adjunk az Y-nak egy lefelé irányuló szögsebességet, tehát jobbra
> forogjon lassan az Y.
>
> A kiszemelt kis felső tömeg emiatt a plusz forgás miatt nem tudja
> megtartani a síkban való forgását, hanem a felső holtponton
> elképzelhetünk egy kis oldalirányú ívet, amin mozog. Tehát egy dt idő
> múlva már nem az eredeti irányba mutat a sebessége, hanem a síkból
> kitérve keletkezik egy jobbra mutató sebességkomponense is.
> Ehhez viszont, hogy ez létrejöhessen, erőt kell kifejteni rá, azaz mivel
> kényszerítjük, hogy ezt csinálja, ő fog a küllőkön keresztül erőt
> kifejteni balra az agyra. Úgy is mondhatjuk, hogy a talajra vetített
> vetülete a mozgásának nem egy egyenes mentén, hanem egy körpálya mentén
> való mozgást mutat, aminek a középpontja valahol jobbra, távolabb van,
> és emiatt egy centrifugális erőt fejt ki balra.
>
> Az alsó ponton mozgó tömegre ugyanez az ábra, csak a másik irányban, az
> erő is épp ellentétes. A két erő kiad egy balra borító nyomatékot.
> Minél nagyobb szögsebességgel mozgatjuk az Y szerkezetet a függőleges
> tengely körül, annál nagyobb ez a nyomaték.
Ez OK.
> A kerék első és hátsó pontjainál ilyen nem lép fel. Azoknak csak lefelé
> és felfelé irányú sebességük van, és az adott szituban (egyenletes
> szögsebességgel történő elfordítás) nem fejtenek ki semmilyen nyomatékot.
Ez nem stimmel. Egy dt idő múlva ez a tömeg nem abban a pozicióban lesz mint amibe a v*dt
vektor mutat. Az igaz ugyan, hogy a sebesség vektoruk iránya hasonló (párhuzamos az eredetivel)
de eltolódott. Ehhez ugyanúgy erőre van szükség. mégpedig a sebességgel (vagyis a kerék
fordulatszámával) arányos erőre. Tehát számít az, hogy áll vagy forog a kerék
>
> A megmozdításhoz persze ezek is ellenállnak, de csak annyira, mint az
> álló kerék.
Annyira, plusz még ami a sebesség miatt kell (szuperpozició).
>
> Ha kerék helyett egy igen-igen kicsi kerekeken menő lánc (láncfűrész)
> lenne, ami vizszintesen áll, akkor is fellépne a fenti két erő, de mivel
> az előre- és hátramozgó tömegek szinte ugyanott vannak, hiába lépne fel
> a jobb- és balfelé mutató erő, nincs kar, nincs nyomaték.
>
> A keréknek minden pontján fellép ez az oldalirányú erő, aminek a
> nagysága az adott tömegen kívül az aktuális vizszintes irányú
> sebességtől függ csak. (Ha függőleges irányú az elfordító szögsebesség,
> mint most az Y esetén). Így egy kis számolással össze is lehet adni az
> elemi tömegek által képzett elemi nyomatékokat. (Ingegráláshoz vezet a
> művelet). De ezzel a kvalitatív meggondolással kijön mindig az is, hogy
> milyen irányú lesz a nyomaték.
>
>
>> Amint fordítod a kereket, keletkezik egy a motort oldalra felborítani
>> akaró nyomaték. Próbáld ki egy bicigli kerékkel, amit kiveszel a
>> vázból és a két
>> kezedben tartod a tengelyét. Meg fogsz lepődni, pedig a fordulatszáma
>> és a tehetetlenségi
>> nyomatéka töredéke a motor kerekének.
>
>
> Nem fogok meglepődni, csak az van mindig összezagyválva, hogy igaz, hogy
> komoly erőt kell kifejteni a biciklikerék elfordításakor, de a kísérleti
> személy nem figyel oda, hogy ez az erő milyen irányú, és könnyen
> ráfogja, hogy hú, ezt milyen nehéz elfordítani. Pedig nem elfordítani
> nehéz, hanem megtartani a tengelyt vizszintes pozícióban. Ha ezt a
> szerepet valami szerkezeti elem átveszi tőlünk (a fenti példában a
> csapágyazott Y), tök könnyedén el tudjuk fordítani a kereket.
>
> hjozsi
>
>
Amikor elfordítod a kereket (most a motorkerékpárét) akkor megváltoztatod a mozgásállapotát.
A perdületvektorának az irányát. Márpedig minden mozgásállapotváltozáshoz energia
bevitel/kivétel kell. Ez az a nyomaték amit a két kezeddel kell produkálni, és mint látni ez
bizony fordulatszámfüggő.
De ne higgyél nekem, nézd meg ezt a linket.
goliat.eik.bme.hu/~pacher/j6fej.pdf
Üdv
István
More information about the Elektro-etc
mailing list