[elektro-etc] szep uj vilag

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
Wed Jun 13 10:46:08 CEST 2007


Nem tudok ide rajzolni.


(motorhoz rogz. koord. rendszerben)
Van a centrifugalis ero, vizszintes.
Van a motor sulya, fuggoleges. 

Es van az az ero, amivel az ut hat a motorra. Ennek a fugg komponense ellensulyozza a a sulyt, a vizsz. komponense meg a Fcp-t. 

1. Az erok egyensulyan kivul a forgatonyomatekoknak is egyensulyban kell lenniuk, ezert kell a motort donteni.
2. Ez a bedontott egyensuly labilis egyensuly. ha pl kifele fordulsz belole (tul keveset dontottel) akkor olyan nyomatek keletkezik, ami kifele fordit. Ezt vagy ugy korrigalod, hogy a sulypont meg beljebb hozasaval ellentetes nyomatekot hozol letre, vagy ugy hogy kifele kormanyzod a motort, hogy ujra meglegyen az egyensuly. (csak ilyenkor szelesedik az iv) A motorversenyzo azert ul ki a motor melle, mert igy pusztan a sajat testenek mozgatasaval tudja a tomegkozeppontot valtoztatni, es ez sokkal konnyebb mint az egesz motort mozgatni.

3. A kormany tekerese sima allo helyzetben emeli az egesz motort. A fenti dontott kanyar helyzetben az emeles a motor sikjaban ertendo, pont parhuzamos a motor altal az utra (es viszont) kifejtett erovel. Tehat nem a suly elleneben emelsz, hanem a suly es az Fcp eredoje elleneben.

vajk

----- Original Message ----
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
To: elektro-etc at tesla.hu
Sent: Tuesday, 12 June, 2007 5:40:54 PM
Subject: Re: [elektro-etc] szep uj vilag

vajk fekete wrote:
> a kormanyt azert nehez eltekerni, mert az utanfutas-egyenesbe
> visszateres miatt olyan a kormanymu geometriaja, hogy a kormany
> eltekerese egy icipicit meg is emeli a motor sulypontjat.

Ez világos, de ez a hatás olyan kicsi, hogy egy 10 éves gyerek is el 
tudja tekerni az álló (!!) motor kormányát, holott ekkor még az első 
kerékre nehezedő súly miatti surlódást is le kell győzni, ami menet 
közben lenullázódik.

> a kanyarban
> a nagy centrifugalis ero egy resze nyomja a motort a talajhoz,

???? Kanyarban centrifugális erő a talajhoz? Részleteznéd ezt egy 
kicsit? Mert így valahogy nem értem. A kanyar miatti oldalirányú 
centrifugális erőt értem, de ami a talaj irányába hat, azt nem.

De tegyük fel, hogy ez az erő is létezik, Mitől nehezíti ez meg a 
kormány elfordítását menet közben? Autónál is lehet tudni, hogy ha áll, 
akkor rohadt nehéz tekergetni (ha nincs kormányszervo), de ha megy, 
akkor mindenképpen könnyű. Leszámítva persze a futómű dolgai miatti 
visszatérítőerő legyőzését.

Itt valami olyan, rejtélyes erőről van szó, ami akkora, hogy ha a 
dögerős motoros mégis eltekeri a kormányt erőnek erejével, akkor még az 
is megeshet, hogy a kerékagy kiszakad, vagy a felni szétmegy. Na ez 
azért abszurd ám!

Ha az az indok, hogy a forgó tömeg meg akarja tartani az 
impulzusmomentumának az irányát, az igaz, de ez pici erőt igényel 
relatíve. Sőt, az egész nem is így van. A forgó tömeg tengelyirányának 
az elfordítása nem igényel egyáltalán a kitérés irányába nyomatékot, 
hanem egy erre merőleges irányban létrejön egy nyomaték, amit valaminek 
fel kell vennie.

A példában: ha megy a motor előre, és jobbra akarom a kormányt tekerni, 
akkor egy olyan nyomaték jön létre a tekerés pillanatában (tehát amikor 
forog a kormány), hogy balra akarja borítani az egész motort. De ez is 
olyan kicsi, hogy ettől még senki nem borult fel. :-) Ez a nyomaték ki 
is számítható, de nem traktálom vele sem a nagyérdeműt, se magamat.

hjozsi 








		
___________________________________________________________ 
The all-new Yahoo! Mail goes wherever you go - free your email address from your Internet provider. http://uk.docs.yahoo.com/nowyoucan.html


More information about the Elektro-etc mailing list