[elektro-etc] szep uj vilag
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed Jun 13 01:59:38 CEST 2007
Nagy Jojart Janos wrote:
> Te sosem csinaltal olyat gyerekkorodban, hogy a nagyi 28-as Csepeljet
> nekifutasbol joool megtolva elengedted sik terepen? Mert en igen, es
> az bizony addig ment elore egyenesen mig el nem fogyott a lendulet...
Bár nem csináltam ilyet, de mi van a jelenség mögött? Csakis az
utánfutási szög. A mechanikai kialakítása olyan a bicajnak.
Az elgurított kerék se borul fel, de miért nem? Mert amikor borulni
akar, mondjuk balra, akkor ugye keletkezik egy szögsebesség, ami
hátrafelé mutat. Tehát, mintha a kerék tengelyének a bal végét lefelé, a
jobb végét felfelé akarnánk nyomni.
Következmény: a keréken keletkezik egy, a korábbi hosszú emilemben
részletezett megfontolásból látható függoleges irányú elfordító
nyomaték, méghozzá fölfele mutató, tehát ami a kerék tengelyét be akarja
balra fordítani. Be is fordítja. Emiatt a kerék elkezd kanyarodni.
Igen ám, de ha kanyarodik, akkor van egy függoleges szögsebesség, tehát
mintha egyenletesen tekernénk a kormányt balra. Emiatt keletkezik egy
jobbra dönto nyomaték, ami miatt a kerék nem tud eldolni.
Ha ezt a kereket semmi nem fékezné, nem lenne légellenállás, gördülési
ellenállás végtelen jó lenne a tapadás (nem csúszna meg szlipp szeruen
sem), valamilyen körpálya mentén járna körbe-körbe az idok végezetéig.
De ebbol nem következik, hogy egy motorkerékpár elso kerekét ne lehetne
akár tizedmásodperc nagysárendu ido alatt elfordítani nem túl nagy
erovel. Persze nagy tanya lenne belole, de megcsinálható. Elfordítom pl
balra jó gyorsan, amitol létrejön egy nagy jobbra dönto nyomaték azon
túl, hogy amiatt is létrejön a jobbra dönto nyomaték, hogy kiviszem
magam alól a nyomvonalat.
Ha az egész motor fel lenne rögzítve valami rugós szerkezetre, pl egy
csavarrugóra a blokk táján, és állna, tehát nem a nyomvonaltól függ a
helyzete, a kerekek a levegoben lennének, és meg van pörgetve az elso
kerék úgy, mintha száguldana, és ekkor elrántom a kormányt balra, a
motor akkor is meg fog a rugón dolni jobbra. (Illetve mivel nem
függolegesen áll az elso villa, nem függoleges tengely körül fogom
elforgatni, még más elmozdulás is lesz: az egész motor elfordul balra.
Persze aztán visszatér a rugó miatt, meg amiatt, hogy csak egy
elmozdulást hajtottam végre a kormányon, és nem tekerem folyamatosan.
Ha mód lenne folyamatosan tekerni, akkor a balra dolési helyzet
állandósulna, illetve a balra fordulás (a rugó elcsavarodása) is
állandósulna. A kormány folyamatos tekerése körbe-körbe nem igényelne
erot mindaadig, amíg pl az egész motor körbefordulását nem
engedélyezzük. Pl valami surlódást gyozhet le. Ekkor már van energia
kivét, lenne energia betápra is szükség. Amíg minden áll, csak a kerék
forog, meg a tengelyét forgatjuk, nem kell energiát bevinni, tehát
nyomatékmentes lehet a forgatás.
Ha nem így lenne, mit is kezdenénk azzal a nyomatékkal és
fordulatszámmal (teljesítménnyel), amit beviszünk? Mi lenne belole? A
kerék nem gyorsul, mi mindenestül állunk, akkor?
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list