[elektro-etc] szep uj vilag

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed Jun 13 01:59:38 CEST 2007


Nagy Jojart Janos wrote:

> Te sosem csinaltal olyat gyerekkorodban, hogy a nagyi 28-as Csepeljet
> nekifutasbol joool megtolva elengedted sik terepen? Mert en igen, es
> az bizony addig ment elore egyenesen mig el nem fogyott a lendulet...

Bár nem csináltam ilyet, de mi van a jelenség mögött? Csakis az 
utánfutási szög. A mechanikai kialakítása olyan a bicajnak.
Az elgurított kerék se borul fel, de miért nem? Mert amikor borulni 
akar, mondjuk balra, akkor ugye keletkezik egy szögsebesség, ami 
hátrafelé mutat. Tehát, mintha a kerék tengelyének a bal végét lefelé, a 
jobb végét felfelé akarnánk nyomni.
Következmény: a keréken keletkezik egy, a korábbi hosszú emilemben 
részletezett megfontolásból látható függoleges irányú elfordító 
nyomaték, méghozzá fölfele mutató, tehát ami a kerék tengelyét be akarja 
balra fordítani. Be is fordítja. Emiatt a kerék elkezd kanyarodni.

Igen ám, de ha kanyarodik, akkor van egy függoleges szögsebesség, tehát 
mintha egyenletesen tekernénk a kormányt balra. Emiatt keletkezik egy 
jobbra dönto nyomaték, ami miatt a kerék nem tud eldolni.

Ha ezt a kereket semmi nem fékezné, nem lenne légellenállás, gördülési 
ellenállás végtelen jó lenne a tapadás (nem csúszna meg szlipp szeruen 
sem), valamilyen körpálya mentén járna körbe-körbe az idok végezetéig.

De ebbol nem következik, hogy egy motorkerékpár elso kerekét ne lehetne 
akár tizedmásodperc nagysárendu ido alatt elfordítani nem túl nagy 
erovel. Persze nagy tanya lenne belole, de megcsinálható. Elfordítom pl 
balra jó gyorsan, amitol létrejön egy nagy jobbra dönto nyomaték azon 
túl, hogy amiatt is létrejön a jobbra dönto nyomaték, hogy kiviszem 
magam alól a nyomvonalat.

Ha az egész motor fel lenne rögzítve valami rugós szerkezetre, pl egy 
csavarrugóra a blokk táján, és állna, tehát nem a nyomvonaltól függ a 
helyzete, a kerekek a levegoben lennének, és meg van pörgetve az elso 
kerék úgy, mintha száguldana, és ekkor elrántom a kormányt balra, a 
motor akkor is meg fog a rugón dolni jobbra. (Illetve mivel nem 
függolegesen áll az elso villa, nem függoleges tengely körül fogom 
elforgatni, még más elmozdulás is lesz: az egész motor elfordul balra. 
Persze aztán visszatér a rugó miatt, meg amiatt, hogy csak egy 
elmozdulást hajtottam végre a kormányon, és nem tekerem folyamatosan.

Ha mód lenne folyamatosan tekerni, akkor a balra dolési helyzet 
állandósulna, illetve a balra fordulás (a rugó elcsavarodása) is 
állandósulna. A kormány folyamatos tekerése körbe-körbe nem igényelne 
erot mindaadig, amíg pl az egész motor körbefordulását nem 
engedélyezzük. Pl valami surlódást gyozhet le. Ekkor már van energia 
kivét, lenne energia betápra is szükség. Amíg minden áll, csak a kerék 
forog, meg a tengelyét forgatjuk, nem kell energiát bevinni, tehát 
nyomatékmentes lehet a forgatás.

Ha nem így lenne, mit is kezdenénk azzal a nyomatékkal és 
fordulatszámmal (teljesítménnyel), amit beviszünk? Mi lenne belole? A 
kerék nem gyorsul, mi mindenestül állunk, akkor?

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list