[elektro-etc] szep uj vilag
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Tue Jun 12 22:35:15 CEST 2007
May Károly wrote:
>> A példában: ha megy a motor előre, és jobbra akarom a kormányt
>> tekerni, akkor egy olyan nyomaték jön létre a tekerés pillanatában
>> (tehát amikor forog a kormány), hogy balra akarja borítani az egész
>> motort. De ez is olyan kicsi, hogy ettől még senki nem borult fel.
>> :-) Ez a nyomaték ki is számítható, de nem traktálom vele sem a
>> nagyérdeműt, se magamat.
> Azért, ha belegondolunk nagy sebességgel be nem döntött motorral
> kanyarodik jobbra. A centrifugális erő szeretné a pilótát letépni a
> nyeregből, dönteni már nem lehet. Ha ilyenkor elfordítja a kormányt
> jobbra, a motor lehet, hogy beveszi a kanyart, de a pilóta biztos nem.
> Valszleg ennyire nem volt mazsola, csak már nem volt választása.
Jó, de itt most arról volt szó, hogy a kormányt baromi nehéz
megmozdítani. Kétségtelen, hogy a kanyarodás nem a kormány szimpla
eltekerésével keződik. Meg az is, hogy ha valaki simán így kezdené (nem
kezdené, mert ösztönből sem így csinálja senki), akkor nem tépné le a
pilótát a nyeregből semmi, együtt menne tovább egyenesen a motorral -
ezúttal balra fekve. :-)
Egy egyenesen menő motornál a pl jobbra elfordulás azzal kezdődik, hogy
ha mégoly kicsit is, de balra kell egy pillanatra kormányozni, hogy a
nyomvonal kimenjen balra alólam, ezáltal be tudjak dőlni. Ugyanez van
biciklinél is.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list