[elektro-etc] auto suritett levegovel
vajk fekete
halaloszto at yahoo.co.uk
Tue Jun 5 09:55:13 CEST 2007
A szukseges tarolando energia saccolasahoz:
1. egy mezei 44Ah 12V akku az ugye 528Wh. (persze inditoakku nemjo, de a hajtas akkuk is hasonlo meret/kapac)
Tehat ha a 2kWh jo lenne, akkor negy akksival is megusznad az egeszet.
2. egy hagyomanyos auto atalakitasa: http://jerryrig.com/convert/
Neki 12db 12V130Ah akksi van benne, ami ugy 18kWh, es ugy 50km-t megy egy toltessel.
vajk
----- Original Message ----
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
To: elektro-etc at tesla.hu
Sent: Tuesday, 5 June, 2007 2:15:36 AM
Subject: Re: [elektro-etc] auto suritett levegovel
> Számolgattam, ha izotermikusan tágulhatna, akkor - ha el nem csesztem
> - 270MJ-t tárolhat így egy kb 60 literes tartály, ha ideális gáz van
> benne, amire érvényes a pV/T=állandó, és T-re vigyázunk, hogy ne
> változzon, tehát pV=állandó.
> Hát mitagadás, meglepett ez a 60 liter, bár azt is tudom, hogy a
> 300bar az kemény dolog. Elsőre még a saját számításomat se hiszem el.
És jobb is, hogy nem hittem el. Elcsesztem. Hogy aztán most is
elcsesztem-e, nem tudom, de izgatott a probléma így lefekvés előtt.
(Nyilván egy 4-edikes középiskolás kirázná az ujjából, nekem már
nehezebb.)
Szóval, ha van egy V1 térfogatú, 300bar-os légtartály, amiből 270MJ-t
akarunk kivenni izotermikusan, akkor p*V=állandó alapján némi
integrálással kijön, hogy E=p0*V0*ln(V0/V1), ahol p0 alatt a normál
légköri nyomást, 1 bart kell érteni, V0 alatt meg a normál nyomásra a
végén kitáguló gáz térfogatát, tehát 300V1-et.
Ebből kijön, hogy V1=1,58m3 kb, szóval bazi nagy.
De a 270MJ körül lehet a bibi. Ezt Balázs úgy tette fel, hogy ennyi
energiatartalma van egy 200km megtételéhez szükséges adag gázolajnak.
Igen ám, de a dizelmotor hatásfoka nem 100%, másrészt egy ilyen autó
nincs annyira kihegyezve, mint ez a levegős, valamint biztos jóval
lassabban is megy emez.
Ha a hatásfok miatt megharmadolom, és a kihegyezés miatt megfelezem,
akkor már barátságosabb, de még mindig nagyon durva 260 liter jön ki. Az
egész autó egy merő tartályhalom.
Azt nem ellenőriztem, hogy tényleg ennyi energia kell-e. De megsaccolom
most. Régi mérésem szerint egy 70-nel menő zsiguli guruláskor kb 8kW-ot
igényel, ha a sebességét tartani akarom. (Lejtős módszer). Egy
kihegyezett autónál legyen ez a szám 1kW körüli, az egyszerűség kedvéért
a 200km-en fogyasszon 2kWh energiát, azaz 2*3,6=7,2MJ energiát. Így
azért mingyá másképp fest a leányzó fekvése.
Ehhez az energiához már csak "mindössze" 44 literes tartály tartozik 300
bar nyomásnál.
Persze az izoterm átalakulás azért csak távolról közelíthető meg, szóval
nagyobb lesz az a tartály, hacsaknem valami nagyon-nagyon áramvonalas
meg rendkívül kis gördülési ellenállású masinát csináltak.
(Fenyegetés: legközelebb jövök az adiabatikus témával, tehát
kompresszor, gáz lehűt... hatásfok témával. :-) )
hjozsi
___________________________________________________________
Yahoo! Mail is the world's favourite email. Don't settle for less, sign up for
your free account today http://uk.rd.yahoo.com/evt=44106/*http://uk.docs.yahoo.com/mail/winter07.html
More information about the Elektro-etc
mailing list