[elektro-etc] auto suritett levegovel
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Jun 4 13:22:38 CEST 2007
Balázs Bámer wrote:
> és amiért igazán beírom: szégyen-gyalázat, de nem tudom kiszámolni,
> hogy mekkora tartály kell ekkora (300 bar) nyomáson. Mondjuk
> optimista becslés szerint a 200 km megtételéhez szükséges 8 l gázolaj
> szükséges. A gázolaj sűrűsége 0,8 kg/l, energiatartalma 42 MJ/kg. A
> felhasznált energia 8 l * 0,8 kg/l * 42 MJ/kg = 268,8 MJ. Hogy
> lehetne ezt megközelíteni? Hirtelen se nem izoterm, se nem
> adiabatikus, legkevésbé izobár vagy izochor (-:
Ha van eszük, akkor valahogy a kitáguló gázt felmelegítik a környezet
hőfokára. Különben valami dugattyús rendszerben valszleg adiabatikusan
tágulhat csak ki a gáz.
Számolgattam, ha izotermikusan tágulhatna, akkor - ha el nem csesztem -
270MJ-t tárolhat így egy kb 60 literes tartály, ha ideális gáz van
benne, amire érvényes a pV/T=állandó, és T-re vigyázunk, hogy ne
változzon, tehát pV=állandó.
Hát mitagadás, meglepett ez a 60 liter, bár azt is tudom, hogy a 300bar
az kemény dolog. Elsőre még a saját számításomat se hiszem el. :-)
Az izotermikus tágulást meg lehet közelíteni vagy úgy, hogy turbinát
hasznának, jó sok lépcsőset, és az egyes lépcsők között intenzív
melegítés zajlik hőcserélőkkel pl a menetszéllel, vagy hajtott
ventillátorral. Ugyanez elképzelhető dugattyús rendszerrel is, ahol
egy-egy hengerben nem nagyon sokat csökken a nyomás, így a hőmérséklet
sem, és mielőtt a következő hengerbe jutna a levegő, szintén
hőcserélőkkel a menetszéllel fűthető. Nyáron ideális a masina, mert
helyből adott a légkondi. :-) Télen viszont ciki, ekkor ugye fűteni
kéne.
A légtartályt nem érzem cikisnek. A mai gázpalackokat nemtom, hova
méretezik, de a múltkori gázcserekor a corgont jó melegen kaptam meg
(frissen töltötték), és 180bar körüli nyomása volt. Ugyanez a
falvastagságú palack kicsit kisebb átmérőnél viheti a 300 bar uzemi
nyomást. Az autóban ilyenek lennének valahova csoportosan elhelyezve. Ha
ügyesen megoldják, még mint mechanikai egység is nagyon strapabíró
lehet. A cső eleve nem rossz, de ha egymáshoz is vannak valahogy
rögzítve egymás fölött meg mellett, tán csak az atomtámadást nem bírja
ki. :-) Vagy szóba jöhet kismillió gömbtartály, amik baleset esetén
ugyan felrobbanhatnak, de csak egyenként, és úgy nem okoznának nagy
kárt. Az összekötő, elszakadó vékony csöveken meg lehet ugyan, hogy
percek alatt leszuszog az egész rendszer, de az meg kit érdekel?
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list