[elektro-etc] auto suritett levegovel

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Jun 4 13:22:38 CEST 2007


Balázs Bámer wrote:

> és amiért igazán beírom: szégyen-gyalázat, de nem tudom kiszámolni,
> hogy mekkora tartály kell ekkora (300 bar) nyomáson. Mondjuk
> optimista becslés szerint a 200 km megtételéhez szükséges 8 l gázolaj
> szükséges. A gázolaj sűrűsége 0,8 kg/l, energiatartalma 42 MJ/kg. A
> felhasznált energia 8 l * 0,8 kg/l * 42 MJ/kg = 268,8 MJ. Hogy
> lehetne ezt megközelíteni? Hirtelen se nem izoterm, se nem
> adiabatikus, legkevésbé izobár vagy izochor (-:

Ha van eszük, akkor valahogy a kitáguló gázt felmelegítik a környezet 
hőfokára. Különben valami dugattyús rendszerben valszleg adiabatikusan 
tágulhat csak ki a gáz.

Számolgattam, ha izotermikusan tágulhatna, akkor - ha el nem csesztem - 
270MJ-t tárolhat így egy kb 60 literes tartály, ha ideális gáz van 
benne, amire érvényes a pV/T=állandó, és T-re vigyázunk, hogy ne 
változzon, tehát pV=állandó.

Hát mitagadás, meglepett ez a 60 liter, bár azt is tudom, hogy a 300bar 
az kemény dolog. Elsőre még a saját számításomat se hiszem el. :-)
Az izotermikus tágulást meg lehet közelíteni vagy úgy, hogy turbinát 
hasznának, jó sok lépcsőset, és az egyes lépcsők között intenzív 
melegítés zajlik hőcserélőkkel pl a menetszéllel, vagy hajtott 
ventillátorral. Ugyanez elképzelhető dugattyús rendszerrel is, ahol 
egy-egy hengerben nem nagyon sokat csökken a nyomás, így a hőmérséklet 
sem, és mielőtt a következő hengerbe jutna a levegő, szintén 
hőcserélőkkel a menetszéllel fűthető. Nyáron ideális a masina, mert 
helyből adott a légkondi. :-) Télen viszont ciki, ekkor ugye fűteni 
kéne.

A légtartályt nem érzem cikisnek. A mai gázpalackokat nemtom, hova 
méretezik, de a múltkori gázcserekor a corgont jó melegen kaptam meg 
(frissen töltötték), és 180bar körüli nyomása volt. Ugyanez a 
falvastagságú palack kicsit kisebb átmérőnél viheti a 300 bar uzemi 
nyomást. Az autóban ilyenek lennének valahova csoportosan elhelyezve. Ha 
ügyesen megoldják, még mint mechanikai egység is nagyon strapabíró 
lehet. A cső eleve nem rossz, de ha egymáshoz is vannak valahogy 
rögzítve egymás fölött meg mellett, tán csak az atomtámadást nem bírja 
ki. :-) Vagy szóba jöhet kismillió gömbtartály, amik baleset esetén 
ugyan felrobbanhatnak, de csak egyenként, és úgy nem okoznának nagy 
kárt. Az összekötő, elszakadó vékony csöveken meg lehet ugyan, hogy 
percek alatt leszuszog az egész rendszer, de az meg kit érdekel?

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list