[elektro-etc] parkolás-apropó
Famulus Számítástechnika
hwsw at famulus.hu
Wed Jan 10 00:04:42 CET 2007
No, hamar KRESZ...
Eles vita volt a
szaguldo elmeny autosok
kontra artatlan utazok temaban.
Most talaltam egy a KRESZ csatolt ertelmezest
az akkor emlgetett bizalmi elvrol...es bizony
KELL SEGITENI a szabalytalanul kozlkedonek
a menekulesben , tulelesben, akkor is ha ez
akkor nem etetszet sokkanak
( a gaborok....remlenek elsosorban)
KJ
Az ún. "bizalmi elvet" a jogszabály konkrétan nem fogalmazza meg, csak a
bevezetőben utal rá.
Nyilvánvaló azonban, hogy a bizalmi elv alkalmazása nélkül folyamatos és
biztonságos közlekedés nem képzelhető el.
Ennek lényege, hogy minden közlekedő joggal számíthat arra, hogy a
közlekedés szabályait mások is megtartják.
A bizalmi elv alól azonban vannak lényeges kivételek:
!!!!!!!!!!
- aki maga is szabálytalanul közlekedik, eredményesen nem hivatkozhat arra,
hogy bízott mások szabályos közlekedésében;
- senki sem bízhat abban, hogy a szabályokat mások is megtartják, ha a
szabályszegés ténye számára már kellő időben felismerhető. Aki tehát már
látja, vagy az "adott forgalmi helyzetben szükséges figyelemmel és
elővigyázatossággal" történő közlekedés mellett látnia kellett, hogy a
közlekedés egy másik résztvevője megszeg - vagy meg fog szegni - valamilyen
szabályt, nem bízhat tovább a másik szabályszerű magatartásában, így abban
sem, hogy a másik meg fogja szüntetni a szabályszegést, hanem köteles minden
tőle telhetőt, elvárhatót megtenni a veszélyhelyzet megszüntetésére, a
baleset elhárítására;
!!!!!!!!!!
- nem szabad biztosan számítani arra, hogy a közlekedés szabályait olyan
személyek is megtartják, akiktől a szabályos magatartás koruk, testi
fogyatékosságuk vagy más ok miatt felismerhetően nem várható el [vö. 43. §
(4) bek. b) pont].
Az, hogy a szabályozás a "szükséges figyelemmel és óvatossággal" szövegrészt
nem tartalmazza, nem jelent a korábbiakhoz képest tartalmi változást. A
szükséges figyelem és óvatosság a 3. § (1) bek. c) pontja alapján továbbra
is követelmény. Egyebek között erre alapozva továbbra is érvényes, hogy a
bizalmi elvvel való kapcsolata változatlan, vagyis a vezetőtől a biztonságos
és fegyelmezett közlekedés érdekében elvárható, hogy a mások által
előidézett veszélyhelyzetet is köteles a konkrét lehetőségéhez képest
elhárítani, illetve csökkenteni.
!!!!!!!!!!!
A mások veszélyeztetésének tilalma a közlekedés során általánosan
érvényesülő követelmény. Az akadályozás és a zavarás csak akkor tiltott, ha
indokolatlan. Indokolt lehet akkor, ha a jogszabály kifejezetten megengedi
[pl. 33. § (1) bek.] vagy ha baleseti veszélyhelyzet elhárítása érdekében
történik.
Veszélyeztetés: ha valaki a közlekedés más résztvevőjét kár, baleset
bekövetkezésének, a személy- és vagyonbiztonság sérelmének a lehetőségébe
sodorja.
Akadályozás: ha valaki a közlekedés más résztvevőjét annak szándéka szerinti
menetében, mozgásában, továbbjutásában gátolja, hátráltatja, a célzottól
eltérő közlekedési magatartásra (pl. fékezésre vagy irányváltoztatásra)
kényszeríti.
Zavarás: olyan magatartás, amellyel valaki más közlekedését nehezíti, a
közlekedés más résztvevőjét megijeszti, neki kényelmetlenséget vagy
kellemetlenséget okoz, magatartásával figyelmét elvonja vagy indokolatlanul
leköti.
E fogalmak egybevetéséből kitűnik, hogy ahol a jogszabály "csak" a
veszélyeztetést tiltja, anélkül, hogy az akadályozás tilalmára közvetlenül
utalna, ott a jelentős akadályozás már veszélyeztetés lehet (pl. kijelölt
gyalogos-átkelőhely vagy útkereszteződés megtévesztő sebességgel való
megközelítése, amely téves reakcióhoz vezethet).
A jelentéktelen és indokolt akadályozás azonban megengedett (pl. nem
hirtelen fékezésre kényszerítés).
!!!!!!!!!!!!
Az akadályozás és a zavarás részben szinonimák, a zavarás fogalma azonban
szélesebb körű.
Aki zavar, nem szükségképpen akadályoz: így pl. zavar az a járművezető,
aki forgalmi előny szerzése érdekében a távolsági fényszórót indokolatlanul
használja vagy indokolatlan esetben hangjelzést ad.*
More information about the Elektro-etc
mailing list