[elektro-etc] ulesfutes nr2.

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Dec 27 12:23:59 CET 2007


vajk fekete wrote:
> Az elso esetben lesznek szakaszok ahol felmelegszik uzemi
> homersekletre, es nevleges aram fog folyni. a masodik esetben viszont
> folyamatosan langyoskodni fog, meg halvanyan parazslani. (tudom az
> izzo homerseklet-aram gorbeje pont forditott mint amit az
> ulesfuteshez vizionaltam) a 22V-al hajtott izzo atlagos
> fenyteljesitmenye tuti alatta lesz az 0.1hz-el 10% kitoltessel
> villogo izzonenak.

Értettem elsőre is az elképzelésedet, csak az a gond, hogy itt nem 
hinném, hogy ilyen pici időállandójú fűtőbetét-részek lehetnének. És ez 
egy elég drága anyag lenne, ami így viselkedik, itt elég értelmetlen.

De műszaki oka is van.
Vegyük azt, hogy van ilyen anyag, és tényleg lassan melegszik, mert 
hidegen nagy az ellenállása.
Mikor kell az ülésfűtés? Ha hideg van ugye. Bekapcs, és nem melegszik, 
csak nagyon lassan.
Miért lassan melegszik? Mert kicsi a teljesítmény, és van neki ezek 
szerint jelentős időállandója.

Ha viszont az van neki, akkor nem veszi észre, ha pwm-el modulált feszt 
kötnek rá. Neki mindegy, milyen alakú árammal megy belé a teljesítmény.

Hacsaknem valami igen kis időállandójú fűtőbetét van benne, pl 
vákuumcsőben izzószálszerű ebből a fura anyagból. Ekkor még igazad is 
lehetne. :-) Hiába kap azonos eff értékű feszt, ha az ezalatti 
ellenállása nagy. Ha lassan kapja a pwm-et (hosszú kikapcs és bekapcs), 
akkor az átlagellenállása kisebb lenne. Csak éppen nem biztos, hogy 
hidegben egyáltalán fel akarna melegedni vákuumcső vagy valami, a szál 
körüli rém jó szigetelő nélkül. De hát van ennek értelme? :-)

A konkrét esetben valszleg simán mérési hibáról van szó. Ülésfűtésben 
hétszentség, hogy valami eléggé állandó fajlagos ellenállású huzal van. 
Ennek meg ugye eléggé mindegy, hogy töksima vagy kissé hullámos áramot 
kap, netán pwm-mel matatott dc-t.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list