[elektro-etc] ulesfutes nr2.
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Dec 27 12:23:59 CET 2007
vajk fekete wrote:
> Az elso esetben lesznek szakaszok ahol felmelegszik uzemi
> homersekletre, es nevleges aram fog folyni. a masodik esetben viszont
> folyamatosan langyoskodni fog, meg halvanyan parazslani. (tudom az
> izzo homerseklet-aram gorbeje pont forditott mint amit az
> ulesfuteshez vizionaltam) a 22V-al hajtott izzo atlagos
> fenyteljesitmenye tuti alatta lesz az 0.1hz-el 10% kitoltessel
> villogo izzonenak.
Értettem elsőre is az elképzelésedet, csak az a gond, hogy itt nem
hinném, hogy ilyen pici időállandójú fűtőbetét-részek lehetnének. És ez
egy elég drága anyag lenne, ami így viselkedik, itt elég értelmetlen.
De műszaki oka is van.
Vegyük azt, hogy van ilyen anyag, és tényleg lassan melegszik, mert
hidegen nagy az ellenállása.
Mikor kell az ülésfűtés? Ha hideg van ugye. Bekapcs, és nem melegszik,
csak nagyon lassan.
Miért lassan melegszik? Mert kicsi a teljesítmény, és van neki ezek
szerint jelentős időállandója.
Ha viszont az van neki, akkor nem veszi észre, ha pwm-el modulált feszt
kötnek rá. Neki mindegy, milyen alakú árammal megy belé a teljesítmény.
Hacsaknem valami igen kis időállandójú fűtőbetét van benne, pl
vákuumcsőben izzószálszerű ebből a fura anyagból. Ekkor még igazad is
lehetne. :-) Hiába kap azonos eff értékű feszt, ha az ezalatti
ellenállása nagy. Ha lassan kapja a pwm-et (hosszú kikapcs és bekapcs),
akkor az átlagellenállása kisebb lenne. Csak éppen nem biztos, hogy
hidegben egyáltalán fel akarna melegedni vákuumcső vagy valami, a szál
körüli rém jó szigetelő nélkül. De hát van ennek értelme? :-)
A konkrét esetben valszleg simán mérési hibáról van szó. Ülésfűtésben
hétszentség, hogy valami eléggé állandó fajlagos ellenállású huzal van.
Ennek meg ugye eléggé mindegy, hogy töksima vagy kissé hullámos áramot
kap, netán pwm-mel matatott dc-t.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list