[elektro-etc] Orked fanoknak 15.7-es full :-)

Cseh Róbert R.Cseh at Richter.hu
Thu Aug 30 16:33:55 CEST 2007


Sziasztok!


A mérnöki gondolkodás (egyetemek-főiskolák) jellemzően ahogy látom, csak szemléletet adnak. Az ideális ha valaki szakirányú-szakmai középiskolából jött. Ott kapta meg a gyakorlati alapozást. Az egyetemen kapott ehhez egy szélesebb látókörű szemléletmódot "mérnöki gondolkodást".

Amit egyik tanárom mondott:
Mi az a mérnökség?
a, ha van egy probléma nem az érdekel hogy miért nem lehet megoldani....
b1, ha van egy megoldásod a problémára: az kevés...
b2, ha van kettő, akkor fejlődőképes vagy....
b3, ha legalább hármat tudsz, akkor kezdesz mernökfejjel gondolkodni....


Valamint nem árt ha az ember a saját területe mellett (pl elektronika/programozás), a határterületre - amibe beavatkozik - is rálát. Pl. nem egyszerű lámpavillogtatás, meert bár abban is van a programozás (mikrokontroller van már kindenütt:)), de ott a nagyfesz hálózat is, ami picit másabb... Meg azért az RF zavarok is, amire vigyázni kell...

De amint bejön pl. vegyipar 8ezt látom), ott nem elég hoyg van egy érzékelőd, és arról lejön a 2...10 mV-os jel, Pt100 ellenállásmérő, stb. Ott sokszor magát a kémiai folyamatot, hőterjedést, reakcióidőt, lefutást, a beavatkozás hatásit is ismerni kell(ene).
Most van egy centrifuga beüzemelés alatt, ami ebédet is főz. Felül bemegy a szűrendő anyag, lenn kiűríti kaparókéssel a szilárd anyagot, a folyadék oldairányban távozik (mint a régi hajdú centrifuga:) kb.). Mindez persze nitrogénatmoszféra alatt, túlnyomással, fordulatszámszabályozással frekvenciaváltóval.......

Érzékelők, kapcsolók, szenzorok mindenütt.
Régen analóg rendszer volt. Szelep, relé, pneumatika...
Most: beágyazott rendszer, érintőképernyő, számítógép. Kis hiba esetén letilt...
1 hétig a SW belövésével vacakoltak, mert pl. a nitrogénnyomás a hálózatban ingadozott....


Szóval nem elég 1-1 területet ismerni... határterületeket elég rendesen...

Valamint meg _kell_ tanulni (nem tanítják ezt sehol) becsülni azt is aki a "sor végén" van. A 3 műszakos melóst, a takarítónőt, a line managert, a karbantartót is.... ha csak 1 is hiányzik, a mérnök sem tud dolgozni.... Erről sok mérnök elfelejtkezik, mert elszakadt a _tényleges_ munkahelytől. Közte és a 3 műszakos közt ott van a művezető sokszor... Így feladat esetén a mérnök sok apró nüansznyi apróságokat nem tud., Csak a  melós, és a csoport/művezető... Érdemes velül nagyon sokszor _emberként_ bezsélni, és a véleméynét kikérni....

Most volt nemrég 1 munka:
Csavarozógép, nyomatékméréssel, adatgyűjtéssel...
Elég ciki volt hogy vegyészként! jobban tudtam a csavarozás elméletét _és gyakorlatát_ (önmetsző csavar fémben, műsanyagban, fában, stb) mint a cég felelős mérnöke... Miért nekem mekk legtanítani a kialakuló erőkre, a nymatékokra, tehetetlenségekre, rugalmassági erőhatásokra? Ő ezzel dolgozik naponta... OK, én fejlesztek rá. Dinamikus erőmérőt, szabályozókört....
De neki kellene adatszolgáltatni, hogy mire tervezzek!

Szóval a mérnök - ha nem érdekli amit csinál - nem ér semmit. Szobadísz... És a mai kor szerint: papírgyártó....

Meg a mérnökség mellet jó ha az ember elvégez pl. egy tanári (mérnöktanári) képzést. Ideálisan a alapdiploma mellett (+0,5-1 év). Ezzel kapja meg azt, hogy _hogyan_ bánjon emberekkel, hogyan gonmdolkodjon a fejükkel és _hogyan adja át_ a tudását....


Én minden munka esetén igyekszem mérnöki _és_ munksáfejjel is gondolkodni... Nagyon-nagyon sokat segít....

Uff, szóltam...
Robi



More information about the Elektro-etc mailing list