[elektro-etc] ingatlanado
Famulus Számítástechnika
hwsw at famulus.hu
Sun Oct 15 19:31:50 CEST 2006
Nos dontse el mindenki....hazudott -e gyurcsany
amikor azt mondta , senki soha nem mondott igazat...
reszletek dr. medgyessy péter miniszterelnoki expozejabol
KJ
-----------------------------
VII. fejezet
Gazdaságpolitika
1. A gazdaság állapota
A magyar gazdaság a 90-es évek közepén - óriási társadalmi erofeszítéssel -
túljutott a piacgazdasági átmenet válságán, gyorsuló ütemben növekedni és
igazodni kezdett az egyre keményebb verseny követelményeihez. Létrejöttek a
sikeres gazdasági felzárkózás alapveto feltételei.
A most záruló kormányzati periódusban - bár a növekedés fennmaradt és az
infláció mérséklodött - a gazdaság teljesítménye lényegesen elmaradt attól,
amit a külso és belso feltételek lehetové tettek és kedvezotlen jelenségek
mutatkoznak. Így különösen
1.. A gazdasági növekedés üteme immár két esztendeje csökken,
2.. Az ipari termelés növekedése lelassult, lényegében stagnál,
3.. A beruházások nem növekednek, a felhalmozási ráta alacsony,
4.. Az export növekedési üteme drámaian visszaesett,
5.. A foglalkoztatottság növekedése megállt, sot némileg ismét csökkent,
6.. A magyar gazdaság tokevonzó képessége lényegesen mérséklodött,
7.. Az államháztartás hiánya, korrekt számbavétel mellett, lényegesen
meghaladja a korábban jelzett, illetve a 2002-re tervezett mértéket,
8.. Az idei évre vonatkozó költségvetés (a két éves költségvetés
részeként) a reál és pénzügyi folyamatokban végbement változások és az
áttekinthetetlen kormányzati döntések miatt már nem ad eligazítást sem az
állam, sem pedig a gazdaság szereploi számára,
9.. Az államadósság GDP-hez viszonyított aránya ismét növekedni kezdett.
A világgazdasági feltételek 2001-es romlása természetesen közrehatott e
jelenségek kialakulásában, de a kedvezotlen tendenciák már korábban
megkezdodtek és a külso körülmények által indokolnál eroteljesebben
mutatkoztak.
2. A sikeres Magyarország gazdasági programja
2.1. A Kormány alapveto gazdaságpolitikai célja, hogy az ország fejlodését -
a kedvezotlen jelenségek ellenére - tartósan gyors ütemu, az export és
beruházok által vezérelt, kiegyensúlyozott növekedési pályára terelje és
ezzel megteremtse a jóléti rendszerváltás megvalósításának feltételeit. Így
- szukítheto a fejlettségi rés Magyarország és Európa fejlett országai
között;
- lehetové válik, hogy a gazdasági teljesítményekkel összhangban
érzékelhetoen emelkedjen az emberek életszínvonala, erosödjön a létbiztonság
és javuljanak a lakosság életkörülményei;
- elérheto, hogy csökkenjen a szegénység, és az átalakulás eddig
veszteseinek életlehetoségei is számottevoen javuljanak;
- megvalósulhat a vidék, a hátrányos helyzetu térségek fokozott fejlesztése.
2.2. A Kormány a gazdaságpolitikát vezérlo kiemelkedoen fontos célnak
tekinti az Európai Unióhoz való csatlakozást (a tervek szerint 2004-ben),
majd pedig a monetáris uniós tagságra való felkészülést. Az ezt megvalósító
program hatékonyan támogathatja az ország teljesítoképességének (növekedési
potenciáljának) erosítését és felemelkedését.
A Kormány az Európai Unióhoz való csatlakozási stratégia legfontosabb
elemeinek tekinti:
- a csatlakozási tárgyalások lezárását még az idén;
- a Nemzeti Fejlesztési Program véglegesítését és a szükséges intézmények
kialakítását;
- a monetáris unióhoz való csatlakozás (maastrichti) kritériumainak
teljesítésére vonatkozó stratégia kialakítását (az euró bevezetése és a
monetáris unióba való belépés ütemezése az Európai Unióhoz való csatlakozás
függvényében alakul, várhatóan);
- az uniós pénzügyi források legszélesebb köru felhasználását lehetové tevo
pénzügyi és intézményi feltételek megteremtését.
2.3. A Kormány gazdaságpolitikája kialakításakor a következo alapelveket
tartja szem elott.
2.3.1. Az átláthatóság növelése a döntéshozatal minden területén a
gazdaságpolitika iránti bizalom megteremtésének a kulcsa. A Kormány ennek
érdekében áttekinthetové és ellenorizhetové teszi a közpénzekrol való
döntéseket, s általában a kormányzati munkát.
2.3.2. A Kormány a gazdaság teljesítményének növelését a stabilitás
megorzésével és a kiszámíthatóság növelésével kívánja ösztönözni. A
stabilitás fenntartása alacsony inflációs környezetet és összhangban lévo
belso és külso egyensúlyt igényel. Ennek érdekében a Kormány együttmuködik a
gazdasági szereplok különbözo csoportjainak érdekeit képviselo
szervezetekkel a gazdaság-politikai programok kialakításában és a
gazdaságpolitikai döntések elokészítésében.
2.3.3.A Kormány kiemelt feladatának tekinti, hogy a rendelkezésére álló
eszközökkel elosegítse az ország versenyképességének javítását:
- az oktatás, szakképzés, továbbképzés fejlesztésével célja a tudásalapú
társadalom kialakítása és a munkaero-források bovítése és minoségének
javítása;
- a beruházás- és befekteto-barát politika megvalósításával célja, hogy a
modernizáció és innováció a gazdaság minél szélesebb körére kiterjedjen,
megteremtve a magas termelékenységnövekedés alapjait;
- az adórendszer átalakításakor kiemelten kezeli a versenyképesség
javításának szempontját;
- védi a tulajdonosok és befektetok érdekeit;
- a belföldi megtakarításokat ösztönzo és a külföldi forrásokat vonzó
feltételekkel biztosítja a magas növekedési pálya finanszírozási hátterét.
2.3.4. A Kormány fontosnak tartja, hogy a piaci verseny tiszteletben
tartásával építse tekintélyét. Ennek érdekében az állami tevékenységek során
is teret enged a versenynek, pártolja az állam hatékony muködését szolgáló
érdekeltségi és finanszírozási konstrukciók kialakítását, az állammal való
partnerségre épülo feladatellátást.
2.4. A Kormány hatékony, esélyegyenloséget növelo állami szerepvállalást
valósít meg. Ezért:
- arra törekszik, hogy gazdaságpolitikájával stabil, kiszámítható
környezetet teremtsen a magyar gazdaság minden szereploje - gazdálkodók,
munkavállalók, megtakarítók, fogyasztók és befektetok - számára;
- csökkenti az állami újraelosztás mértékét és nagyobb szerepet kíván adni
az állampolgári döntéseknek, így a választási lehetoségeket kínáló
biztosítási rendszereknek;
- fontosnak tartja, hogy a kormányzati beavatkozások köre a minimálisra
csökkenjen, a döntések egyre inkább helyi és regionális szintre kerüljenek
és ezzel együtt a pénzügyi források decentralizálása megvalósuljon;
- az esélyegyenloséget növelo intézkedésekkel, programokkal fellép a
társadalmi egyenlotlenségek további élezodése és újratermelodése ellen.
2.5. A Kormány egyik legfontosabb célja az esélyteremto állam megteremtése.
Ennek eszközei:
- magas szintu foglalkoztatottság a kiszámítható és hiteles gazdaságpolitika
révén;
- a leszakadó régiók felzárkóztatása fejlesztések és az innováció
feltételeinek javítása útján;
- az infrastruktúra fejlesztése az állam fogyasztási célú kiadásainak
rovására;
- a humántoke bovítése és olyan programok bevezetése, amelyek növelik az
alacsonyabb jövedelmu rétegekbol származók továbbtanulási esélyeit;
- a szegénység elleni fellépés munkalehetoséget teremto, illetve
képzést-átképzést segíto programokkal és jövedelempolitikai eszközökkel;
- a biztosítási elv érvényességi körének kiterjesztése;
- a szociálpolitikai és gazdasági indítékú lépések egyértelmu
szétválasztása.
2.6. A gazdaságpolitika érvényesülését segíto lépések fo irányai:
- a közterhek csökkentése és ezzel a gazdaság jövedelemtermelo képességének
erosítése,
- az infrastruktúra gyorsított fejlesztése érdekében a közlekedés, a
környezetvédelem beruházásainak növelése, az EU programok beindítása,
- a közszolgáltatások színvonalának növelése, így különösen az oktatás és az
egészségügy fejlesztése, és az ügyfélbarát eljárások bevezetése,
- olyan jövedelempolitika kidolgozása és a gazdaság szereploivel egyeztetett
végrehajtása, amely megalapozza a jólét gyarapodását,
- a jóléti rendszerek megújítása az aktív eszközök, az átképzést és
foglalkoztatást eredményezo formák elotérbe kerülésével, a foglalkoztatás
jelentos bovítésével,
- a válságterületeken (mezogazdaság, egészségügy) a változások elindítása,
- az államháztartás fenti gazdaságpolitikai célokhoz igazodó alakítása, a
gazdasági növekedésbol származó többletbevételek ennek megfelelo elosztása.
3. A vállalkozások feltételeinek javítása
3.1. A Kormány a vállalkozások feltételeinek javítását elsodleges
fontosságúnak tartja a gazdasági növekedés, a beruházások és az export
ütemének növeléséhez. Ezt szolgálja a gazdasági stabilitás, a kiszámítható
és az átlátható gazdaságpolitika.
3.2. A Kormány a kis- és középvállalkozások fejlodését támogatva és a
vállalkozók biztonságérzetének növelésére átfogó programot hirdet meg. Ennek
fo elemei a közterhek csökkentése, az adókedvezmények kiterjesztése, az
adminisztrációs terhek mérséklése, a különbözo pályázatok normatívvá tétele,
illetve a nagyobb beruházási pályázatoknál a beszállítói hányad eloírása, a
fejlesztéseket ösztönzo intézmények erosítése.
3.2.1. 2003-tól a Széchenyi-tervben teljes köruen szerepeltetjük a közösségi
forrásokból várhatóan támogatásra kerülo célokat. Felülvizsgáljuk az eddigi
programokat, és a tervet összehangoljuk az EU támogatáspolitikai
irányelveivel.
3.2.2. A Kormány célja a kockázati toke bekapcsolása a kis- és
középvállalkozások és az innováció finanszírozásába.
3.3. A Kormány célja a vállalkozások modernizációját és környezetének
fejlodését szolgáló fejlesztési politika (út, vasút, környezetvédelmi
beruházások, informatika, kutatás és fejlesztés) megvalósítása.
3.4. A Kormány ösztönzi a muködotoke-beáramlását. Ennek érdekében a
gazdaságdiplomáciai lépések mellett a fo vonzerot a versenyképesség
megorzésével biztosított jó jövedelmezoségi viszonyok jelenthetik, továbbá a
jó vállalkozási feltételek és a szabályozás átláthatósága, valamint az
állami szerepének világos és hiteles tisztázása.
3.5. A tozsde fejlesztésére intézkedés-csomag összeállítása:
- az árfolyamnyereség-adó eltörlése;
- tokepiaci módszerek alkalmazása a privatizációban;
- a vállalatok tozsdére vitelének ösztönzése a Széchenyi-tervben.
3.6. A Kormány folytatja a privatizációt annak érdekében, hogy az ÁPV
Rt.-ben átlátható, tiszta profilú - nemzeti szempontból stratégiai
fontosságú vállalatokra korlátozott - állami vagyonkezelés váljon lehetové.
3.7. A Kormány célja az állami bürokrácia csökkentése az adórendszer
átalakításával, a számviteli és adatszolgáltatási kötelezettségek
egyszerusítésével.
4. A költségvetés-politika átláthatóságának és hatékonyságának a növelése
4.1. A Kormány módszertani, költségvetés- és adópolitikai, valamint
intézményi fejlesztéseket vezet be. Ezzel megteremti az Európai monetáris
uniós tagság fiskális kritériumainak teljesítését. Ennek elemei:
4.1.1. Az Európai Uniós államháztartási számbavételi rendszer - ESA95 -
szerinti tervezés, nyilvántartás és elszámolásra való átállás bevezetése
2003-tól. 2002-tol fokozatosan a költségvetés részeként kezeljük az ÁPV Rt.
(illetve jogutódjai) gazdálkodását, az autó-pályaépítés teljes
finanszírozását, illetve az MFB államot helyettesíto valamennyi korábbi
döntésu kiadását.
4.1.2.2003-tól helyreállítjuk az éves költségvetések gyakorlatát. A
középtávú fiskális politikát - a kormányprogramot konkretizáló, négy évre
szóló - középtávú költségvetési kerettörvény-javaslatban kívánjuk megszabni.
Ebben a bevételek - és ehhez igazodóan az adócsökkentések - meghatározása
alapján, a fo kiadási területekre vonatkozóan a Parlament elozetesen
rögzítené a keret-eloirányzatokat. A részletes és végleges eloirányzatok
eldöntése - ennek során az esetleges elmozdulások figyelembevétele, a
kerettörvényben szereplo számok korrigálása - az éves költségvetési
törvényekben történik meg.
4.1.3. 2003-ban elkészítjük a következo középtávú gazdasági tervünket,
igazodva az EU következo tervezési ciklusához. Ennek keretében megvizsgáljuk
az olimpiai pályázat ügyét, figyelembe véve a közeljövoben elkészülo
megvalósíthatósági tanulmánymegállapításait. A Kormány fontosnak tartja az
olimpia eszméjét és a gazdasági lehetoségek függvényében mindent megtesz az
olimpia megrendezése jogának megszerzéséért.
4.2. A Kormány célja az állami újraelosztás mértékének évi átlagos 1
százalékpontos csökkentése, valamint az államadósság GDP-hez mért arányának
további mérséklése.
4.3. A Kormány célja az államháztartás hiányának csökkentése, 2006-ra a GDP
2,5%-ra. Ezt puritán, takarékos költségvetési kiadáspolitikával valósítja
meg, amely kiemelt prioritásként kezeli a magas növekedési pálya
költségvetési megalapozását, s ezen belül különösen a vállalkozások
gazdálkodási feltételeit, valamint a társadalmi szolidaritás szempontjait.
4.4. Elérjük az EU felvételünk után megnyíló közösségi források maradéktalan
igénybevételét, s felkészülünk a pénzeszközök fogadására, az
államháztartáson belül a hazai társfinanszírozás forrásainak biztosítására a
felhalmozási kiadások prioritást kapnak.
4.5. A 2003-2006-os államháztartási kiadásnövekedésen belül:
- Döntoen hazai forrásokból finanszírozzuk az egészségügy, az oktatás, a
közigazgatás és a rendvédelem megerosítését, ezen belül a bérek
felzárkóztatását;
- Hazai és EU-forrásokból fedezve emeljük az államháztartás beruházási
kiadásait, s ennek során koncentrált beruházásokra kerül sor a
közlekedésben, a környezetvédelemben, az informatikában.
- EU-s és hazai forrásokból megakadályozzuk a vidék, illetve falufejlesztés,
az agrárium válságának mélyülését és segítjük a pozitív szerkezeti
átalakítását.
4.6. Átalakítjuk az adópolitikát a versenyképesség és a foglalkoztatottság
növelése és a gazdasági aktivitás kibovítése érdekében.
A 2003-2004-re szóló, 2002. oszén elfogadásra kerülo adótörvény módosítások
keretében módosítjuk a személyi jövedelemadózás és a társadalombiztosítási
járulékok rendszerét. A személyi jövedelemadó terhelés csökken és a
minimálbért kereso alkalmazottak adómentességet kapnak.
a.. Fokozatosan megszunik a munkáltatókat terhelo fix összegu
egészségügyi hozzájárulás.
- Felülvizsgáljuk és csökkentjük az adónemek számát, az adózók befizetései
szempontjából összevonjuk az azonos adóalap utáni terheket.
- Bevezetjük az Egyszerusített Vállalkozói Adót (EVA).
- Az EU jogharmonizációra tekintettel mérsékeljük a forgalmi adózásban
fennálló túlzott különbségeket. Korszerusítjük a helyi adózás törvényi
keretszabályozását.
4.7. A Kormány intézkedéseket hoz annak érdekében, hogy a jövoben az
adóellenorzést ne lehessen politikai célokra felhasználni.
4.7.1. Az állampolgári jogok országgyulési biztosa a jövoben adóügyekben is
eljár.
4.7.2. Új törvényi szabályozást kezdeményezünk és helyreállítjuk az APEH
szigorúan szakmai muködését. A szabályozással rögzítjük az ellenorzésre való
kiválasztás mechanizmusát, az eljárások tárgyszeruségét szavatoló
megoldásokat vezetünk be. Az APEH vezetok szakmai kinevezési feltételeit
rögzítjük, az elnöki, alelnöki kinevezés kelloen hosszú idotartamára
törvényi garanciákat javasolunk. Az új szabályozással az adóhatóságot
függetlenné tesszük a politikától.
4.7.3. Az adórendorséget az APEH keretein belül megszüntetjük és az
adócsalásokat üldözo szervezetet más nyomozó hatóság keretében, szigorúan
törvényes szabályozás és feltételek mellett muködtetjük tovább.
4.8. A Kormány egyik fontos törekvése a közszolgáltatások színvonalának
jelentos javítása, ügyfélbarát rendszerek kiépítése.
4.9. A Kormány a minél teljesebb átláthatóság megvalósítására bevezeti az
"Üvegzseb-programot". Ennek keretében:
4.9.1. Egyértelmuen szabályozza a közbeszerzést és ellenorzi a szabályok
betartását;
4.9.2. A nyilvánosság ellenorzése mellett, világosan megfogalmazott
pályázatokkal szavatolja a privatizációs eljárások átláthatóságát;
4.9.3. Nyilvánosságra hozza az állami szerzodéseket;
4.9.4. Visszaállítja a választások elotti közigazgatási államtitkári és
jegyzoi jelentések rendszerét, amelyben egy adott terület felelos vezetoje
beszámol az elmúlt négy év munkájáról.
4.10. A Kormány felülvizsgálja és az Európai Uniós normáknak megfeleloen
átalakítja a Kincstári rendszert, új törvényben szabályozza az
államháztartás muködését.
4.11. A Kormány célja a közigazgatás átfogó reformjának és fejlesztési
programjának kidolgozása. Ennek keretében érvényesítjük a regionalitás,
teljesítményelv és a szakmai követelmények szempontjait és az Európai
Unióhoz való csatlakozásra való felkészülés követelményeit.
4.12. A Kormány kiemelt fontosságúnak tartja az állami vagyon kezelésének
átláthatóságát és hatékonyságát, valamint a privatizáció folytatását.
4.12.1. A nemzetgazdaság stratégiai érdekeinek érvényesítésével a
privatizációt befejezzük. A magánosítás során nyílt versenyeztetést
alkalmazunk.
4.12.2. Befejezzük a kárpótlási jegyek beváltását részvényekre, illetve
azokat - az eredeti jogosultak számára - életjáradékra váltjuk át.
4.12.3. Kezdeményezzük a Magyar Fejlesztési Bankra vonatkozó törvényi
eloírások átalakítását. Az MFB tevékenységét a költségvetési kockázatok
szempontjából átláthatóvá tesszük és muködési feltételeit az általános piaci
követelményekhez igazítjuk. Az MFB letisztított funkciókkal mindenekelott az
EU által támogatott programok finanszírozásában kap szerepet.
More information about the Elektro-etc
mailing list