[elektro-etc] Autó akku
Papp Zoltán
zombi at c2.hu
Fri Nov 24 23:28:38 CET 2006
2006.11.24. 23:00:09 dátumon vajk fekete <halaloszto at yahoo.co.uk> írta:
> adott egy akku, ami a modell szerint r ohm belso ellanallas sorban egy v
> voltos nulla ellenallasu feszforrassal.
>
> rakotok 1 Mohmot, ekkor az ellenallason a fesz 13.2V. rakotok 10 ohmot,
> ekkor 13V.
>
> 1. v/(1M + r) = 13.2V/1M
> 2. v/(10+r) = 13/10
>
> ebbol:
>
> v=13.2 + 13.2*r/1M
> ez a masodikba beirva, megoldva:
>
> r=0.1538ohm
> v=13.200002V
Ez alapvetően működhet, sőt az első mérés nagyjából egyenlő a műszer
terhelésével is, ill. a fesz. magával az akksi "fesz.generátorának"
feszültségével.
Mivel az arc azt mondta, hogy 500A körül van az "indító áram", ami
szerintem a rövidzárási áram, így az U0=13.2V-nál az r=13.2/500=0.0264ohm.
Tehát ha 10ohmot kötök rá, akkor
U1=U0*10/(r+10)=13.2*10/(0.0264+10)=13.1652V, egy 3,5 digites műszerrel
mérve 20V-os méréshatárban 13.17V-ot látok. Ez alapvetően már könnyebben
kivitelezhető, mert ekkor a 10ohmoson P=U1^2/10=17.3W disszipálódik, ami
már "megfogható".
Kösz Vajk, végülis óm (nem bőm :-) ) bácsi nem hiába élt. Csak nem
gondoltam bele....
--
Papp Zoltán
OneWay Electronics
More information about the Elektro-etc
mailing list