[elektro-etc] Fokozatmentes attetel
vajk fekete
halaloszto at yahoo.co.uk
Thu Nov 16 10:44:07 CET 2006
tehat az egyik excentert a masikkal nem egy merev rud koti ossze, hanem van benne egy csuklo, ami egy egyenes sinben mozog?
vajk
----- Original Message ----
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
To: elektro-etc at tesla.hu
Sent: Thursday, 16 November, 2006 9:47:06 AM
Subject: Re: [elektro-etc] Fokozatmentes attetel
vajk fekete wrote:
> En meg nem ertem, hogy az eredeti excenteres tolorudas cuccban hogyan
> valtoztatom az attetelt? Mechanikailag mi altozik benne?
> Addig fogtam hogy van egy excenter, hajtokat, ujabb excenter. Ha a
> masodik excenteren a kor (excentricitas merteke?) nagyobb, akkor a
> masodik tengelyt nem tudja korbeforditani, hanem ideoda rangatja. Ha
Bár nem vennék rá mérget, hogy jól fogtam fel a működését, de én így látom:
Van egy hajtot főtengely, ami tök hasonlít egy autó főtengelyéhez azzal az
eltéréssel, hogy itt valóban minden excentrikus résznek külön poziciója van.
Ide csatlakoznak hajtórudak, amiknek a másik vége egyenesbe van vezetve.
Ha ide újabb hajtórudak csatlakoznak, amik folytatólagosan állnak, és
ugyanúgy képesek alternáló mozgásra, viszont a túloldalon már nagyobb
átmérőn mozoghat csak az excenter rész, akkor az ugye nem tud körbefordulni.
Na most, ha a két hajtórúd szögét elkezdem változtatni, akár elviszem 90 fok
körülire is, akkor találhatok egy olyan poziciót, amikor már alig-alig mozog
a második hajtórúd, hiszen az első a végét csak keresztben tudja mozgatni.
Ekkor az ide csatlakozó excenter csak igen kis mozgásokat végez oda-vissza.
Na most ezeket a szekunder excenterekkel mozgatott tengelydarabokat
szabadonfutóval (forgási egyenirányítóval) rácsatlakoztatom egy másik, a
többivel közös tengelyre. Akkor jön létre hajtás, ha valamelyik szabadonfutó
"beakad", tehát gyorsabban szeretne forgatni, mint a kimenő tengely aktuális
szögsebessége. Pont úgy, mint egy egyenirányítóban, ha a dióda mondjuk
anódján magasabb fesz adódik, mint a közös katódon, akkor átveszi a
vezetést, és ő határozza meg a kimenőfeszt.
A két tengely egymáshoz képest mindig más helyzetben lenne, de ezt egy
fogaskerékpárral ki lehet küszöbölni úgy, hogy a lökdösött tengely pályája
ugye egy körcikk, aminek a középpontjába kell tenni a rendes kihajtást, és a
két tengely közé egy tetszőleges áttétel rakható. Na meg ide be lehet rakni
egy csillapított rugalmas elemet, ami lehetővé teszi a kihajtó tengely
egyenletes járását, főleg, ha egy jó nagy lendkerék is kerül rá. (Megfelel
egy csillapított fojtónak és egy kondinak a kimeneten. :-) )
Hogy aztán a valóságban hogy van megoldva, azt nem tudom, én ezt tudtam
kiagyalni.
hjozsi
Send instant messages to your online friends http://uk.messenger.yahoo.com
More information about the Elektro-etc
mailing list