[elektro-etc] Fokozatmentes attetel

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
Thu Nov 16 10:44:07 CET 2006


tehat az egyik excentert a masikkal nem egy merev rud koti ossze, hanem van benne egy csuklo, ami egy egyenes sinben mozog?

vajk

----- Original Message ----
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
To: elektro-etc at tesla.hu
Sent: Thursday, 16 November, 2006 9:47:06 AM
Subject: Re: [elektro-etc] Fokozatmentes attetel

vajk fekete wrote:
> En meg nem ertem, hogy az eredeti excenteres tolorudas cuccban hogyan
> valtoztatom az attetelt? Mechanikailag mi altozik benne?
> Addig fogtam hogy van egy excenter, hajtokat, ujabb excenter. Ha a
> masodik excenteren a kor (excentricitas merteke?) nagyobb, akkor a
> masodik tengelyt nem tudja korbeforditani, hanem ideoda rangatja. Ha

Bár nem vennék rá mérget, hogy jól fogtam fel a működését, de én így látom:

Van egy hajtot főtengely, ami tök hasonlít egy autó főtengelyéhez azzal az 
eltéréssel, hogy itt valóban minden excentrikus résznek külön poziciója van. 
Ide csatlakoznak hajtórudak, amiknek a másik vége egyenesbe van vezetve.

Ha ide újabb hajtórudak csatlakoznak, amik folytatólagosan állnak, és 
ugyanúgy képesek alternáló mozgásra, viszont a túloldalon már nagyobb 
átmérőn mozoghat csak az excenter rész, akkor az ugye nem tud körbefordulni.

Na most, ha a két hajtórúd szögét elkezdem változtatni, akár elviszem 90 fok 
körülire is, akkor találhatok egy olyan poziciót, amikor már alig-alig mozog 
a második hajtórúd, hiszen az első a végét csak keresztben tudja mozgatni. 
Ekkor az ide csatlakozó excenter csak igen kis mozgásokat végez oda-vissza.

Na most ezeket a szekunder excenterekkel mozgatott tengelydarabokat 
szabadonfutóval (forgási egyenirányítóval) rácsatlakoztatom egy másik, a 
többivel közös tengelyre. Akkor jön létre hajtás, ha valamelyik szabadonfutó 
"beakad", tehát gyorsabban szeretne forgatni, mint a kimenő tengely aktuális 
szögsebessége. Pont úgy, mint egy egyenirányítóban, ha a dióda mondjuk 
anódján magasabb fesz adódik, mint a közös katódon, akkor átveszi a 
vezetést, és ő határozza meg a kimenőfeszt.

A két tengely egymáshoz képest mindig más helyzetben lenne, de ezt egy 
fogaskerékpárral ki lehet küszöbölni úgy, hogy a lökdösött tengely pályája 
ugye egy körcikk, aminek a középpontjába kell tenni a rendes kihajtást, és a 
két tengely közé egy tetszőleges áttétel rakható. Na meg ide be lehet rakni 
egy csillapított rugalmas elemet, ami lehetővé teszi a kihajtó tengely 
egyenletes járását, főleg, ha egy jó nagy lendkerék is kerül rá. (Megfelel 
egy csillapított fojtónak és egy kondinak a kimeneten. :-) )

Hogy aztán a valóságban hogy van megoldva, azt nem tudom, én ezt tudtam 
kiagyalni.

hjozsi 







Send instant messages to your online friends http://uk.messenger.yahoo.com 


More information about the Elektro-etc mailing list