[elektro-etc] erdekes motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed Nov 15 07:49:14 CET 2006
Móczó Levente wrote:
> Node akkor miért jobb a hatásfoka, mint egy sima dugattyús motornak?
Miért, csak nem ezt írták (általam el nem olvasható nyelven), hogy jobb a
hatásfoka? Nem inkább csak a súlyának a csökkenéséről írnak?
Meglepne, ha ebben annak ellenére, hogy ugyanaz a folyamat zajlik le, a
benzinből több energiát lehetne mechanikai melóvá alakítani.
Ha igaz viszont a súlycsökkenés adott teljesítménynél, az örvendetes. De
erre egyelőre megbízhatatlan adatok vannak, mert nem mindegy, hogy egy olyan
motorral vetik-e össze, ami elvisz egy autót többszázezer km-en át, vagy
mondjuk egy F1-es motorral, aminél valszleg rohadt nehéz lesz nekik jobb
kg-teljesítményt produkálniuk.
Nekem külön fura, hogy amíg egy hagyományos motornál ugye az anyagok a
robbanóerő által alapvetően húzás-nyomásra vannak igénybevéve, és csak a
forgás miatt keletkeznek pl hajlítóerők, addig itt a robbanás eleve
hajlításra veszi igénybe az elválasztófalak elemeit. Meg a
gyorsulások-lassulások is. Ha a hajtórudakat nézem, azokat a forgás mindig
egyirányú hajlítónyomatéknak teszi ki. Így nézve eléggé meglep, ha
súlycsökkenésről beszélnek, bár nem elemeztem végig nyilván.
Belegondolva egy mondjuk 5000-es fordulatszámba, már ettől meghökkentő
hajlítónyomatékok jöhetnek létre az elválaszófalakban, ha belegondolunk,
hogy egy fordulaton belül hányszor kell nekik teljesen megállniuk és
duplájára gyorsulniuk.
Ennek ellenére érdekes ötlet, és biztos lehet rajta rengeteget fejleszteni.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list